Utdragen Connex-konflikt
Trots protester
från fackföreningsrörelsen vägrar Connex ta tillbaka avskedandet av
klubbordförande Per Johansson. De centrala förhandlingarna har
avslutats i oenighet och fackförbundet Seko har stämt Connex till
arbetsdomstolen. – Vi måste självklart ha rätt att säga ifrån på
jobbet, säger Per Johansson. Är förarna oroliga för säkerheten så har
passagerarna anledning att vara det och precis likadant är det inom
äldreomsorgen och alla andra områden. Är personalen orolig för de gamla
eller barnen så har anhöriga och föräldrar anledning att vara det.
Under protesterna i höstas upplevde Sekos klubb 119 ett stort stöd från
allmänheten, trots att strejkerna slog hårt mot trafikanterna.
Missnöjet med Connex är stort, inte bara bland förarna, utan även bland
alla som är beroende av att åka tunnelbana.
Per Johansson menar att det är privatiseringen och anbudsupphandlingen
som har lett till säkerhetsbrister i trafiken, sämre arbetsmiljö och
arbetsvillkor för förarna. Klubb 119 har tydligt tagit ställning mot
upphandlingarna vilket inte bara retat arbetsgivaren utan också fått
SL:s VD Jangälv att prata om ”fundamentalister”. Uttalandet kom bara
någon dag innan avskedet vilket fått Seko att misstänka att Connex
förankrat sitt agerande i SL:s ledning.
Connex strategi tycks vara att man inför en anbudsupphandling köper in sig i ett bolag som har lokal kunskap, sedan går man in i upphandlingen med ett lågt anbud och konkurrerar ut övriga bolag. Man bryr sig inte om infrastruktur och långsiktiga investeringar eftersom man kanske inte vinner nästa upphandling.'
– Resonemanget är att man tar så mycket pengar man kan under kontraktstiden, säger Per Johansson.
Personalen får betala för den låga kostnaden med sämre löner,
anställningsvillkor och arbetsmiljö. Som en konsekvens av bristande
underhåll och motvilja mot investeringar sätts säkerheten på spel. I
England har detta lett till flera svåra olyckor.
Det blir svårt för politikerna att agera eftersom de handlar till lägsta pris för att hålla budgeten.
En annan negativ konsekvens av upphandlingen är att man styckat sönder
verksamheterna. Connex ansvarar bara för tågtrafiken, andra bolag
städar stationer eller reparerar tågen. Detta får till följd att
rehabiliteringsarbetet och anställningstryggheten försämras.
– En förare som får åldersdiabetes kan inte fortsätta köra tåg utan
måste omplaceras. Om bolaget endast kör tåg finns inget att omplacera
till utan arbetsgivaren säger upp den anställde, säger Per och hänvisar
till att Seko har många tvister om uppsägning av personliga skäl.
På förbundsnivå har Seko inte haft samma tydliga linje när det gäller privatiseringar.
– Inställningen har varit att kräva en reglerad avreglering, säger Per.
Man har inte tagit strid mot privatisering och bolagisering. Kanske har
de inte sett konsekvenserna lika tydligt som vi gjort lokalt men idag
borde man kunna göra en ordentlig utvärdering av privatiseringar och
anbudsupphandlingar. Har det blivit bättre och billigare?
Förbundet måste ha en tydlig linje i principiella frågor och kunna ge
råd till lokala fackliga företrädare. Det gäller inte endast
avregleringen utan även andra arbetsmiljöfrågor som ny teknik och till
exempel kameraövervakning.
– Klubbarna brottas med stora frågor, lokalt kanske man inte klarar av
att driva dessa frågor och när man ringer till förbundet för att höra
hur det ser på saken så passar de. Det finns inga riktlinjer. Istället
blir det skyddsombuden ute på arbetsplatserna som får ta konflikterna.
Per menar också att spelreglerna för demokratin ändrats med
privatiseringarna. Den som arbetar i offentlig verksamhet omfattas av
meddelarfriheten. Man kan utan risk berätta för massmedia om
missförhållande inom den verksamhet man arbetar. När samma verksamhet
drivs i privat regi är det ”illojalitet” att offentligt berätta om fel
och brister. Därför måste fackförbunden driva frågan om att
meddelarskyddet skall gälla även i verksamheter som privatiserats
Per Johansson fortsätter att gå till fackexpeditionen i stort sett varje dag, precis som förut. Efter årsmötet är han inte klubbordförande längre. Alla andra kandidater hade först dragit sig tillbaka för att stå eniga bakom Per, men en av dem ändrade sig i sista stund. Tillräckligt många medlemmar köpte argumentet, att det var svårt att ha en ordförande som inte längre arbetade hos Connex, för att motkandidaten skulle bli vald. Andra menade att Per självklart skulle ha stått kvar som ordförande till dess frågan avgjorts rättsligt.
Kampen mot avskedet fortsätter. Det kan dröja till sommaren innan
ärendet kommer upp i AD. Om Connex får välja blir det antagligen dagen
före midsommar när Sverige stänger ner för semester.
På Internationella trafiksäkerhetsdagen den 27 mars kommer man att göra
ett större arrangemang än tidigare år. Man kommer att bjuda in
skyddsombud från England som i ett parallellfall blivit avskedade av
Connex och sedan vunnit den rättsliga striden.
Privatiseringarna är en stor fråga som berör säkerhet och viktig
infrastruktur i vårt samhälle. Samtidigt handlar det om grundläggande
fackliga rättigheter som förtroendemannalagen och anställningsskyddet.
Ändå avfärdar Seko idag tanken på politisk strejk. Samtidigt hoppas
många på att tågförarna skall gå före och lägga ner arbetet. Men Per
och klubb 119 är tydliga med vem som har ansvaret.
– Det här är en för stor fråga för att ett hundratal tågförare skall bära ansvaret. Det behövs kraftiga påtryckningar från många håll, för att få upp de här frågorna på dagordningen, säger Per. Nu har vi chans att flytta fram våra positioner genom facklig kamp.
Publicerad på Internet 060721