Utdragen Connex-konflikt

Trots protester från fackföreningsrörelsen vägrar Connex ta tillbaka avskedandet av klubbordförande Per Johansson. De centrala förhandlingarna har avslutats i oenighet och fackförbundet Seko har stämt Connex till arbetsdomstolen. – Vi måste självklart ha rätt att säga ifrån på jobbet, säger Per Johansson. Är förarna oroliga för säkerheten så har passagerarna anledning att vara det och precis likadant är det inom äldreomsorgen och alla andra områden. Är personalen orolig för de gamla eller barnen så har anhöriga och föräldrar anledning att vara det.
Under protesterna i höstas upplevde Sekos klubb 119 ett stort stöd från allmänheten, trots att strejkerna slog hårt mot trafikanterna. Missnöjet med Connex är stort, inte bara bland förarna, utan även bland alla som är beroende av att åka tunnelbana.
Per Johansson menar att det är privatiseringen och anbudsupphandlingen som har lett till säkerhetsbrister i trafiken, sämre arbetsmiljö och arbetsvillkor för förarna. Klubb 119 har tydligt tagit ställning mot upphandlingarna vilket inte bara retat arbetsgivaren utan också fått SL:s VD Jangälv att prata om ”fundamentalister”. Uttalandet kom bara någon dag innan avskedet vilket fått Seko att misstänka att Connex förankrat sitt agerande i SL:s ledning.

Connex strategi tycks vara att man inför en anbudsupphandling köper in sig i ett bolag som har lokal kunskap, sedan går man in i upphandlingen med ett lågt anbud och konkurrerar ut övriga bolag. Man bryr sig inte om infrastruktur och långsiktiga investeringar eftersom man kanske inte vinner nästa upphandling.'


– Resonemanget är att man tar så mycket pengar man kan under kontraktstiden, säger Per Johansson.
Personalen får betala för den låga kostnaden med sämre löner, anställningsvillkor och arbetsmiljö. Som en konsekvens av bristande underhåll och motvilja mot investeringar sätts säkerheten på spel. I England har detta lett till flera svåra olyckor.
Det blir svårt för politikerna att agera eftersom de handlar till lägsta pris för att hålla budgeten.
En annan negativ konsekvens av upphandlingen är att man styckat sönder verksamheterna. Connex ansvarar bara för tågtrafiken, andra bolag städar stationer eller reparerar tågen. Detta får till följd att rehabiliteringsarbetet och anställningstryggheten försämras.

– En förare som får åldersdiabetes kan inte fortsätta köra tåg utan måste omplaceras. Om bolaget endast kör tåg finns inget att omplacera till utan arbetsgivaren säger upp den anställde, säger Per och hänvisar till att Seko har många tvister om uppsägning av personliga skäl.
På förbundsnivå har Seko inte haft samma tydliga linje när det gäller privatiseringar.

– Inställningen har varit att kräva en reglerad avreglering, säger Per. Man har inte tagit strid mot privatisering och bolagisering. Kanske har de inte sett konsekvenserna lika tydligt som vi gjort lokalt men idag borde man kunna göra en ordentlig utvärdering av privatiseringar och anbudsupphandlingar. Har det blivit bättre och billigare?
Förbundet måste ha en tydlig linje i principiella frågor och kunna ge råd till lokala fackliga företrädare. Det gäller inte endast avregleringen utan även andra arbetsmiljöfrågor som ny teknik och till exempel kameraövervakning.

– Klubbarna brottas med stora frågor, lokalt kanske man inte klarar av att driva dessa frågor och när man ringer till förbundet för att höra hur det ser på saken så passar de. Det finns inga riktlinjer. Istället blir det skyddsombuden ute på arbetsplatserna som får ta konflikterna.
Per menar också att spelreglerna för demokratin ändrats med privatiseringarna. Den som arbetar i offentlig verksamhet omfattas av meddelarfriheten. Man kan utan risk berätta för massmedia om missförhållande inom den verksamhet man arbetar. När samma verksamhet drivs i privat regi är det ”illojalitet” att offentligt berätta om fel och brister. Därför måste fackförbunden driva frågan om att meddelarskyddet skall gälla även i verksamheter som privatiserats

Per Johansson fortsätter att gå till fackexpeditionen i stort sett varje dag, precis som förut. Efter årsmötet är han inte klubbordförande längre. Alla andra kandidater hade först dragit sig tillbaka för att stå eniga bakom Per, men en av dem ändrade sig i sista stund. Tillräckligt många medlemmar köpte argumentet, att det var svårt att ha en ordförande som inte längre arbetade hos Connex, för att motkandidaten skulle bli vald. Andra menade att Per självklart skulle ha stått kvar som ordförande till dess frågan avgjorts rättsligt.


Kampen mot avskedet fortsätter. Det kan dröja till sommaren innan ärendet kommer upp i AD. Om Connex får välja blir det antagligen dagen före midsommar när Sverige stänger ner för semester.
På Internationella trafiksäkerhetsdagen den 27 mars kommer man att göra ett större arrangemang än tidigare år. Man kommer att bjuda in skyddsombud från England som i ett parallellfall blivit avskedade av Connex och sedan vunnit den rättsliga striden.
Privatiseringarna är en stor fråga som berör säkerhet och viktig infrastruktur i vårt samhälle. Samtidigt handlar det om grundläggande fackliga rättigheter som förtroendemannalagen och anställningsskyddet.
Ändå avfärdar Seko idag tanken på politisk strejk. Samtidigt hoppas många på att tågförarna skall gå före och lägga ner arbetet. Men Per och klubb 119 är tydliga med vem som har ansvaret.

– Det här är en för stor fråga för att ett hundratal tågförare skall bära ansvaret. Det behövs kraftiga påtryckningar från många håll, för att få upp de här frågorna på dagordningen, säger Per. Nu har vi chans att flytta fram våra positioner genom facklig kamp.

Lena Ericson Höijer

Publicerad på Internet 060721