Scaniaarbetare ger igen
Nedläggningen av Scaniafabrikerna i Falun och Sibbhult har väckt
arbetarnas vrede vilket slår hårt mot produktionen. Mats Söderlund på
verkstadsklubben säger enligt Dagens Arbete att man inte längre gör det
där lilla extra.
Scaniakoncernens rationaliseringsplaner har pågått länge. Genom beslutet att centralisera produktionen till Södertälje för att öka de redan storlagna vinsterna får fabrikerna i Sibbhult och Falun ta smällen. Detta beslut ska träda i kraft 2008 och kommer påverka 1200 anställda.
Efter att beslutet om nedläggningen blev allmänt känt på fabriken i Falun sänktes det höga arbetstempot ”från 120 till 100 procent” som en av Faluns Scaniaarbetare uttrycker sig på ett internetforum som upprättats av anställda. På forumet är det tydligt hur missnöjet vuxit, motivationen sänkts och diskussionen sprider sig på fabriksgolven.
Koncernchefen på besök
Scanias koncernchef Leif Östling och hans stab gjorde något så ovanligt som att själva besöka fabriksgolvet i Falun. Skälet till besöket var att arbetarnas neddragning av arbetstempot lett till att produktionstakten av kardanaxlarna, de som används vid produktion av lastbilarnas bakaxel, hade rasat. Vare sig företag eller fack talar om “maskning”, men Mats Söderlund på verkstadsklubben säger enligt Dagens Arbete att man inte längre gör det där lilla extra. Han fortsätter:
”Tidigare gick folk själva in och gjorde reparationer om något gick sönder vid deras arbetsplats, nu går de strikt efter SPS (Scanias prodiktionssystem) och ringer en reparatör.”
Östling försökte tala de anställda tillrätta och liknade i sitt tal globaliseringen vid en flodväg som tvingar Scania att springa, men de anställda genomskådade Östlings ord om att allt skulle ordna sig om man återgick till 120 procent igen. Östling undrade också ”vart pengarna skulle tas ifrån”, samtidigt som han själv har en årslön på 6,5 miljoner kronor och mångdubbelt så mycket i bonusar och samtidigt som Scanias aktieutdelning stadigt ökar.
Scaniakoncernen erbjöd till och med de anställda 3000 kr i extrabonus för att produktionen skulle fortsätta i samma takt som tidigare, ett erbjudande de anställda tackade nej till.
Genom aktionen så sattes hela produktionen i gungning. Scanias organisering efter den så kallade Toyotamodellen innebär att alla arbetsuppgifter i den långa produktionskedjan måste ske i samma höga takt. Annars innebär det en temposänkning för alla. Just-in-time-systemet innebär dessutom att man inte har några lager eftersom detta skulle innebära en extra kostnad och man blir beroende av att nya delar ständigt levereras mellan fabrikerna. Aktionen i Falun resulterade i att man fick stoppa eller dra ned produktionen av lastbilar på alla de tre slutmonteringsfabrikerna i Södertälje, Zwolle i Holland och Anger i Frankrike.
Företagets motdrag var att de ville att alla anställda skulle arbeta övertid. På det möte som fackklubben då kallade till röstade dock 192 av 208 deltagare nej till företagets begäran. Den 24 april låg Scania 800 lastbilar back (Dagens arbete, 12 och 24 april).
Produktionen stannar utan arbetare
Att Scania väljer att lägga ner produktionen i just Falun och Sibbhult kan bero på att det är både billigare och enklare för företag att lägga ner i Sverige jämfört med andra europeiska länder.
I Falun rör det sig om 650 jobb som försvinner när produktionen centraliseras till Södertälje. Vissa erbjuds att arbeta i Södertälje men få är positiva till att flytta ifrån Falun. I bästa fall kan 150 jobb räddas, men detta är ännu mycket osäkert. På internetforumet skriver många av de anställda att de skulle strejkat för länge sedan om de hade strejkrätt men fredsplikten i kollektivavtalet hindrar de anställda att genomföra en strejk.
Facket får heller inte uppmuntra till maskning, och vilda strejker kan ge böter på 5000 kronor i månaden, en risk som många inte vågar ta. Därför är det viktigt att arbetarna håller ihop och inte splittras mellan olika fabriker och länder.
Falunarbetarna har redan visat hur deras aktion svider för Scanias ledning. Detta visar vilken makt arbetarklassen har att sätta emot när det uppstår kamp.