Privatiseringen och anbudsupphandlingen och kollektivtrafiken i Stockholm har blivit en dyr affär.

Pendelbedrägeriet

”Pendelbedrägeri” löd rubriken för ett flygblad som delades ut på Stockholms pendeltåg i mitten av oktober.

Flygbladet hade skrivits och spritts av ett litet nätverk av anställda som argumenterar för att kollektivtrafiken ska bedrivas i offentlig regi och att SL-styrelsen bör avgå. Bland personal inom kollektivtrafiken samlades namn på listor för samma krav.

Micheles Kindh, själv stationsvärd på Citypendeln, kontaktade Socialisten för att förklara bakgrunden.

– 1998 konkurrensutsattes pendeltågtrafiken. Citypendeln lade det anbud som vann. De sa att de skulle klara sig med 120 förare, fast SJ som körde tågen innan haft 200. De skulle också försämra semester-, pensions- och anställningsvillkoren för de anställda.

– Resultatet blev att 80 förare tackade nej till att börja på Citypendeln, och det blev kaos i trafiken. Vi har sagt hela tiden att trafiken inte kan fungera när det inte finns förare, men Elwe Nilsson (ordförande i SL:s styrelse och moderat) har skyllt på personalen. Vi ”maskade” och vi ”saboterade”.

Uteblivet skadestånd

Flygbladet förklarar att enligt det anbudsunderlag som SL 1998 delade ut till företagen skulle entreprenören betala skadestånd till SL varje gång ett tåg är försenat eller inställt. Ser man till vad som hänt sen Citypendeln tog över den 6 januari borde bötesbeloppen hittills hamnat på ett par hundra miljoner kronor.

I januari kollapsade trafiken helt och i februari-april ställdes var sjunde avgång in. Men något större skadestånd har det inte blivit. Citypendeln har inte betalat mer än 20 miljoner för sammanbrottet i januari.

I stället för att ställa Citypendeln till svars hade enligt nätverket SL:s styrelse slutit ett nytt hemligt avtal med företaget, för att rädda sitt eget skinn. ”SL-styrelsen lät vid en hemlig överenskommelse den 18 maj Citypendeln slippa sina böter” säger flygbladet.

När det visade sig att Citypendeln inte klarade att köra full trafik från och med oktober påstod sig SL-styrelsen (Elwe Nilsson (m) och vice-ordförande Peter Larsson (s)) vara förvånad.

– Sen fick Citypendeln i alla fall förnyat förtroende, säger Micheles. Det hela är ett spel för gallerierna.

2000 anställda skrev under

I början av november lämnades namnlistorna över till SL:s styrelse. Enligt Jan Strömdahl (v), ledamot i SL:s styrelse, hade omkring 2000 personer skrivit på. Det var personal från Citypendeln, Busslink, Roslagsbanan, Connex och Swebus.

Samtidigt har också bland andra Sekos förbundsordförande Sven-Olof Arbestål krävt att de ansvariga för trafikkaoset i Stockholm måste avgå. Han pekade särskilt ut landstingsråd Elwe Nilsson (m) och oppositionsråd Peter Larsson (s).

Elwe Nilsson har inte helt oväntat skakat av sig kritiken. ”Tågen börjar inte gå för att jag avgår”, är hans svar. Men Peter Larsson (s) har faktiskt lämnat sitt styrelseuppdrag. Kanske inte så mycket på grund av namninsamlingen, som på grund av att den socialdemokratiska arbetarekommunen tappat förtroendet för honom, tror Jan Strömdahl.

Citypendeln kompenserad via skatten

Jan Strömdahl, som i samband med de hemliga avtalen avkrävdes ett tysthetslöfte, med hot om böter, fängelse och skadestånd, har också börjat tala.

Hans beräkningar visar att 18-majavtalet gjort att Citypendeln nu går skadelös ur situationen sett över hela året. Cirka 42 miljoner av de kostnader Citypendeln haft, och som de enligt grundavtalet själva borde ha stått för, betalas nu av SL. Dessutom får Citypendeln en bonus på sju miljoner!! Totalt 50 miljoner extra till Citypendeln alltså.

Deras extrakostnader för utebliven eller bristfällig trafik uppgår också till ca 50 miljoner kronor.

Jan Strömdahl förklarar situationen med att SL-ledningen målat in sig i ett hörn. City-pendeln visste att när väl SL i konkurrensupphandlingens namn valt en entreprenör så satt SL i deras knä.

Någon annan som kunde ta över stod ju inte och väntade om det blev problem. ”De behövde bara antyda att de kunde 'lämna tillbaka nycklarna'. Det skulle visserligen bli dyrt för dem – men SL var ännu mer trängt eftersom man inte kunde stå utan pendeltågstrafik”, skriver Jan Strömdahl.

Krismöte

Socialisten frågade Jan Strömdahl hur läget är nu då?

– På torsdag är vi i SL:s styrelse kallade till ett extra krismöte om Busslinks ekonomi. Den upphandlingen visade sig inte heller vara så bra. Jag misstänker att SL måste gå in med mer pengar eller ta över en större del av ägandet.

Finns det möjlighet att kollektivtrafiken blir offentligt driven igen?

– Det är det sista de vill. De kommer att försöka med alla andra möjliga lösningar. Men det är inte helt omöjligt att de ändå blir tvingade till det. Närmast till hands ligger nog Busslink i så fall.

Kerstin A, 2000-12-18

Socialistens kommentar: Anbudsförfarandet och konkurrensutsättningen av Stockholms kollektivtrafik har varit ett totalt misslyckande från början till slut. Anställda och trafikanter har fått betala ett högt pris för det borgerliga experimentet.

Men att borgare driver en borgerlig politik är ändå inte direkt överraskande. Att socialdemokrater gått in som medansvariga i den här soppan är däremot helt oförsvarligt. Stockholms socialdemokrater måste ta tydlig ställning i frågan. Återkommunalisera och rusta upp kollektivtrafiken!


Kommentarer från läsare

Inskickat 18 augusti 2001:

Det här ser ju precis likadant ut som när Sfi-undervisning och vård i Storstockholm har privatiserats.
Finns det inte en enda hederlig, ambitiös journalist i Sverige som kan skriva om detta?
Kritiken av privatiseringarna är ju inte bara av ideologisk natur utan också praktisk - fungerar detta? Hur fungerar det?
Följs verkligen reglerna vid upphandlingarana? Hur ser avtalen ut?
Blir det fri konkurrens eller bara privata monopol? Blir det billigare eller dyrare?
Får vårdtagarna, eleverna och resenärerna bättre eller sämre service?
Det vi har sett hittills av privatiseringar är att de på alla sätt är försämringar, utom för de entrepenörer som vill göra snabba pengar.