Kollontay och kvinnans ställning i kapitalismen
Kvinnofrågan är olöslig under kapitalismen. Formellt rättsligt
likaberättigande och andra allmosor leder inte till kvinnofrigörelse.
Det hävdade Alexandra Kollontay, socialminister i den första
bolsjevikregeringen.
Alexandra Kollontay höll 1921 en serie föreläsningar vid
Sverdlovuniversitetet i Leningrad. Syftet med föreläsningarna var att
ge studentskorna en översikt av marxismens ståndpunkt i kvinnofrågan
och inte minst framhålla kvinnans nya ställning, som fullvärdig
samhällelig individ med politiska och medborgerliga rättigheter, i den
framväxande sovjetiska arbetarstaten.
Kollontay var övertygad om att kommunismen skulle innebära ”en grundlig
förändring i förhållandet mellan man och kvinna”. Ett förhållande byggt
på fria överenskommelser, ömsesidig respekt och kamratskap.
”Att stärka den kommunistiska produktionen innebär att pulvrisera
familjen och därigenom nå ökad jämställdhet och en friare ställning för
kvinnan”, menade hon. Det betydde att familjen skulle upphöra som
ekonomisk enhet. Kvinnorna skulle inte längre vara beroende av mannen
för sin försörjning och hushållsarbetet skulle till stor del flyttas ut
från hemmet. Barnomsorg, sjukvård, matlagning och tvätt skulle skötas
av samhället eller andra former av kollektiva inrättningar, t ex
kollektiva matsalar. Se Faktaruta: Kvinnan och ryska revolutionen.
Lönearbete och moderskap
Hur långt har vi kommit i kampen för jämställdhet sedan Kollontays
föreläsningar 1921? Västerländska kvinnor har ju kommit en bra bit på
väg, kan tyckas. Särskilt i norra Europa där vi har kommunal
barnomsorg, barnbidrag, relativt lång barnledighet, till och med
lagstadgad pappamånad bevars. Skälet till att vi nått så pass långt här
är att vi haft en stark arbetarrörelse, där många kvinnor deltagit, som
bland annat genomdrivit en utbyggnad av den offentliga sektorn (främst
dagis) och betald föräldraledighet. I USA som är ett minst lika rikt
land saknas många av dessa rättigheter.
Så varför leder då inte lönearbete till kvinnans frigörelse och jämställdhet mellan könen under kapitalismen?
Nej, säger Kollontay, det är omöjligt. Det ekonomiska systemet har
skapat oöverstigliga hinder för en sådan utveckling. En av
anledningarna till det är moderskapet. Hon menar att det alltid kommer
att bli ett svårt dilemma för kvinnor att förena lönearbetet med
mammarollen. Om kapitalismen på sin tid skriver hon:”Arbetarens familj
upplöses, barnen lämnas vind för våg och hemmet vanvårdas. Dessutom kan
kvinnan aldrig bli en frisk moder, på grund av arbetet i skadliga
produktionsgrenar, dålig föda, bristen på moderskapsskydd samt de
oerhört dåliga levnadsförhållandena.”
Citatet utgör fortfarande en realitet för många kvinnor runt om i
världen även om delar av beskrivningen sedan länge upphört att gälla
här. Vi får ju inte glömma att kapitalismen är ett världsomspännande
fenomen som drabbar olika utifrån var i utvecklingen olika länder och
världsdelar befinner sig.
Oförenliga krav
Men hur skapar då kapitalismen hinder för oss i väst? Inte ens här har
jämställdhet uppnåtts, och de reformer som införts hotas ständigt av
nedskärningar.
Kollontay menar att ”moderskapet ligger som en död tyngd på de kvinnors
axlar, som redan är dubbelt belastade med lönearbete och husliga
bekymmer”. Trots de förbättringar som skett sen Kollontays tid
konfronteras vi ständigt med historier om kvinnor som blivit utbrända
på grund av stress och oförenliga krav mellan olika roller. Kvinnor som
känner en oerhörd press att lyckas som mamma och hustru, samtidigt som
de vill förkovra sig och lyckas i arbetslivet.
Vi vet också genom jämställdhetsforskningen, att kvinnor generellt tar
störst ansvar för hushållets och barnens skötsel medan män ägna
fritiden åt egna intressen. Inte sällan tar kvinnan i familjen också
ansvar för relationerna med mor- och farföräldrar, barnens skolor med
mera.
Kollontay skriver att ”Hennes liv blir ett oavbrutet slit, hon får
aldrig sova ut och vet inte vad vila är. Hon stiger upp tidigast av
alla i hemmet och lägger sig sist. Och ändå går arbetarfamiljen mot sin
upplösning.”
Detta problem uppstår eftersom kvinnorna, som är de som föder och ammar
barnen, vanligtvis värderar hemmet mer än männen och de sliter ut sig
för att rädda familjen från sönderfall. Men lösningen är knappast att
kvinnor ska gå tillbaka till hemmet och spisen. Enligt Kollontay skulle
en sådan lösning inte heller vara möjlig.
”Kan man räkna med att arbetarens lön stiger så pass, att den gifta kvinnan inte behöver arbeta? Givetvis inte.”
Bihang till mannen
En annan anledning till kvinnors ofrihet under kapitalismen är synen på
henne som ett bihang till mannen och sämre värde på arbetsmarknaden.
Kollontay sätter detta i ett historiskt perspektiv: ”Företagarna
använde gärna kvinnlig arbetskraft, eftersom den var billigare.
Fabrikanterna försäkrade att kvinnans arbete inte var lika kvalitativt
likvärdigt med mannens, och de borgerliga tänkarna understödde
företagarnas åsikter med bevis, för att kvinnan genom sin natur skulle
vara sämre än mannen på alla områden.”
Kollontay menade att den inställningen berodde på två saker. Dels att
kvinnor under 1800-talets första hälft huvudsakligen arbetade inom
hushållet, vilket ansågs mindre produktivt, dels att mannens lön
fastställdes utifrån beräkningen att han skulle försörja en hel familj
och inte bara sig själv. Kvinnor arbetade bara ”vid sidan om” för att
familjeekonomin skulle gå ihop vilket befäste åsikten att deras löner
bara sågs som en biförtjänst.
I realiteten var kvinnor under 1800-talet inte sällan familjens enda
inkomsttagare och försörjde ibland inte bara sig själv och barnen, utan
också föräldrar och kanske en sjuk eller arbetslös make.
Kollontay poängterade att såväl företagarna som arbetarna själva
understödde denna åsikt, företagarna av ekonomiska skäl och arbetarna
eftersom de ”ännu inte kommit till klarhet om sina egna intressen”. Hon
skriver att: ”Det tog lång tid innan man förstod att kvinnoarbetet var
en företeelse som stod i oupplösligt samband med den storkapitalistiska
ekonomins utveckling, och att kvinnan som drogs in i virveln för att
producera värden för hela samhällets räkning aldrig skulle återvända
till hemmet”.
Vi kan fortfarande se effekterna av denna föreställning leva vidare i kvinnodominerade låglöneyrken som till exempel vård och omsorg. Att ta hand om människor är en syssla som ger mindre lön eftersom den är relaterad till kvinnor och hushållsarbete.
När svenska kvinnor under senare delen av 1900-talet letade sig ut på arbetsmarknaden i större omfattning än någonsin tidigare, sågs deras inkomster fortfarande bara som ett tillskott till familjeekonomin. Kvinnor räknades inte som huvudinkomsttagare när lönen skulle sättas. Männen, de fackliga företrädarna, skötte förhandlingarna och såg till att de manliga medlemmarna och arbetskamraterna fick anständiga löner. Kvinnorna kom i sista hand och fick ta det löneutrymme som blev över.
Kollontay konstaterade 1921 att ”I de nutida kapitalistiska staterna är detta missförhållande fortfarande utbrett, trots att fackföreningarna ingripit och fastställt en lönetariff för arbetet, oberoende av kön”.
Min mor har berättat hur förhandlingarna gick till på hennes arbetsplats på 1960-talet då hon började som typograf, en på den tiden mansdominerad bransch:
”Det var karlarna på arbetsplatsen som skötte förhandlingarna. Vi tjejer fick inte vara med. När vi fick reda på att de förhandlade sin lön först och sen sa: «Och spättorna då – Ska de ha nåt?» Då blev vi förbannade och krävde att få vara med när våra löner skulle sättas.”
Kvinnofrågan och feminismen
Under kapitalismen kommer kvinnan aldrig att erkännas som mannens
jämlike, enligt Kollontay. Istället uppstår en motsättning mellan
kvinnans roll i ekonomin och samhällets syn på henne. Ju mer
självständiga och ekonomiskt oberoende kvinnor blir, desto bittrare
kommer de att uppleva sin underordnade ställning och sin rättslöshet i
samhället. Samtidigt som kvinnor erkändes ett värde som samhällsnyttig
arbetskraft är förblev hon länge rättslös enligt all borgerlig
lagstiftning.
Efter revolutionen 1917 började lagarna steg för steg ändras i stora
delar av världen. Ändå finns fortfarande mycket att säga om tolkningen
av dessa lagar. Ett tydligt exempel på detta är hur våldtagna kvinnor
behandlas i våra rättssalar idag, år 2005. Som om det inte räckte med
smärtan och förnedringen att bli skändad av en eller flera män, ska
kvinnan sedan utstå ytterligare förnedring genom att tvingas besvara
irrelevanta frågeställningar om till exempel klädsel och tidigare
sexuella kontakter. Det är mer undantag än regel att den våldtagna får
upprättelse. Forskning visar att störst chans har kvinnan om hon
tillhör en högre klass än mannen. Om mannen däremot tillhör en högre
klass är det i stort sett kört.
Kollontay ansåg att den borgerliga kvinnorörelsens största misstag är
att den tror sig stå över klassmotsättningarna och att den uttrycker
alla kvinnors krav och strävanden. Genom att överföra kampen för
kvinnors rättigheter från klass- till könskamp uppstår en vrångbild –
en karrikatyr – där motsättningar mellan kvinnors och mäns intressen
skapas. I sin glödande hänförelse över de lika rättigheternas tomma
principer glömde de borgerliga feministerna bort kvinnors specifika
roll, nämligen moderskapet som kräver särskild hänsyn och omtanke från
samhällets sida. Kollontay beskriver därför sin tids feminism som
”trångsynt och ensidig”.
Rätt till arbete
Försvar och skydd av kvinnan som mor ingick till exempel inte alls i de
borgerliga kvinnornas program i slutet av 1800- och början av
1900-talet, påpekar hon. Krav på mödraförsäkring och skydd för
arbetande kvinnor infördes ”högst ogärna och med stor tvekan”. Det var
först på 1900-talet, då rörelsen riskerade att förlora stödet från
arbetarklassens kvinnor, som dessa krav infördes i programmen.
Dessutom hade proletärkvinnorna i praktiken förverkligat
feministrörelsens kampparoll från slutet av 1800-talet – rätten till
arbete – då de under 1600- och 1700-talen allteftersom drogs in i
manufakturen och industrin. De fattiga kvinnorna kämpade för att få
arbete redan på den tiden, då borgarkvinnorna ansåg det som en skam.
Kollontay menade att kvinnorörelsen var ett resultat av den stora skara
kvinnor som drogs in i produktionen, inte tvärt om.
Kollontay menade också att kvinnan alltid kommer att ha en särställning
på grund av barnafödandet och att en socialistisk samhällsordning måste
utgå från det. Hon hävdade att moderskapsskyddet, tillsammans med
införandet av åtta timmars arbetsdag, var den ryska revolutionens
största stolthet och sociala erövring.
Helena Larsson, från Socialisten nr 74, Publicerad här 050903
Faktaruta: Kvinnan och ryska revolutionen
Efter revolutionen införde bolsjevikregeringen flera institutioner som
barnkrubbor, sommarvistelser för barn och mödrahem samt lagar till
förmån för kvinnor och barn. På grund av Sovjets dåliga ekonomi
lyckades man inte genomföra alla krav men det fanns en uttalad ambition
att skapa bättre villkor för kvinnor.
1917 – Rätt till skilsmässa.
Likställighet mellan parterna inom äktenskapet
Skillnad mellan barn inom och utom äktenskapet upphävs.
1920 – Fri abort.
Havande kvinnor undantas arbetsplikt 8 veckor före och efter förlossning.
Havande kvinnor förbjuds att utföra tungt arbete
Kvinnoarbete inom särskilt ohälsosamma produktionsgrenar förbjuds samt natt- övertids- och underjordiskt arbete.
Kvinnor verksamma i kroppsarbete erhåller 16 veckors statligt
ekonomiskt skydd under havandeskapet, övriga erhåller 12 veckors skydd.
Understödet är lika med den genomsnittliga arbetsförtjänsten, inklusive
premier och övertidsersättning.
Särskilt understöd för ammande mödrar under 9 månader + nödvändighetsartiklar för den nyfödde.
En ammande mor har laglig rätt att fordra att man inte förflyttar henne
till arbete som ligger längre än 1 kilometer från bostaden.