Kinas statliga järnväg kollapsar inte för lite kyla...
Medan Sveriges privatiserade och bolagiserade järnvägstrafik nästan brakar samman när det blir minusgrader fungerar Kinas statliga järnvägsnät alldeles utmärkt i minus 30 grader. Ola Wong har skrivit alldeles utmärkt om saken i Svenska Dagbladet. Han påpekar helt riktigt att det är en politisk och inte en metereologisk fråga.
Nyliberalerna har en massa problem med Kina. Först försökte man förklara deras framgångar med privatiseringarna. Men länder i tredje världen som i största allmänhet privatiserar brukar inte få några framgångar. Utan den starka statliga kontrollen över stora delar av ekonomin skulle Kina med all sannolikhet inte ha haft några framgångar alls.
Det var ett tag sedan som den alltid så pinsamme Lars Leijonborg sa att vi borde lära av Kina. Det var för mig en veritabel gåta vad högerliberalen Leijonborg egentligen ville att vi skulle lära av. Hans åsikter om hur svensk ekonomi bör fungera har ju inte ens avlägsna likheter med hur det är i Kina.
Men låt oss ta honom på orden, trots hans kroniska pinsamhet. Så låt oss alltså lära av Kina i detta fall. Återförstatliga kollektivtrafiken och skippa det kaos som ett myller av små entrepenörer innebär.
Och som nästa steg kan vi ju förstatliga bankerna (Kinas bankväsende är till nästan hundra procent statligt!) - för att kunna börja planera ekonomin...
Men att föreslå det för Borg och Reinfeldt lönar sig nog inte. Endast en återuppväckt arbetarrörelse skulle kunna åstadkomma detta...