Kampen i Rinkeby för värdiga bostäder går vidare

Onsdagen den 6 april var sextio hyresgäster samt aktivister från S-nätverket Rött Alternativ, Bostadskampen.se och företrädare för Hyresgästföreningen centralt samlade i Rinkeby Folkets Hus. Syftet med sammankomsten var att förbereda nästa steg i kampen för värdiga bostäder. Sedan senaste mötet har bostäderna sålts till en ny ägare, som av allt att döma inte är i närheten av att ha de resurser som behövs för att utföra det underhåll som behövs.

 

Mötet inleddes med en rapport om den nya ägaren och dess planer av en representant för den lokala Hyresgästföreningen. Eftersom rapporten i stort sett bestod av att berätta vad den nya ägaren påstått uppstod förvirring, med irriterade kommentarer från hyresgästerna. En av Hyresgästföreningens ombudsmän ryckte in och underströk att den lokala Hyresgästföreningen ”inte representerar ägaren”. ”Vi är ju ägarens motpart!”, utbrast den lokala hyresgästförenings- representanten. Med en tydligare åtskillnad av företagets påståenden och den lokala hyresgästföreningens bedömning av dessa påståenden hade detta missförstånd med största säkerhet kunnat undvikas.

 

Den viktigaste diskussionen på mötet handlade om vilka krav som ska ställas på den nya ägaren. Med femtiotvå dokumenterade fall i ryggen, som kommer att behandlas av Hyresgästföreningens juridiska enhet, finns det nu ett underlag för att ställa skarpa krav. Den dominerande åsikten på mötet var att man ville ha underhåll upp till den nivå som man kan förvänta sig, inte lyxrenoveringar som riskerar att innebär kraftiga hyreshöjningar. Ett problem är att värdar kan försöka att inte bara utföra det underhåll de är skyldiga att göra (utan kostnad för hyresgästen), utan slänga in större förändringar som de kan kräva hyreshöjning för. Eftersom hyrorna redan ligger på en hög nivå – högre än för Svenska Bostäders betydligt mer välskötta lägenheter – skulle hyreshöjningar vara ett hårt slag för de boende.

 

Kraven är därför fokuserade på att värden ska göra det underhåll de är skyldiga att göra. Det handlar inte om lyxgrejer, utan om att åtgärda slitage, mögel, skadedjur och liknande saker som inte hör hemma i en värdig bostad. Mötet enades om att framföra följande krav till den nye ägaren:

 

-        Skriftlig information om hur Storholmens förvaltningsinstruktion ser ut (Förvaltningsinstruktionen styr nivån på underhåll och reparation)

-        En tidsplan för underhållsarbetet.

-        En från ägarna oberoende part skall inventera och bedöma samtliga skador på fasaden, sprickbildningar och trasiga fogar i fastigheten samt lämna en plan för vad som behöver göras.

-        Ventilationen måste gås igenom och åtgärdas i samtliga fastigheter.

-        Förekomsten av mögel måste kartläggas och åtgärdas.

-        Ett stort antal badrum som kommer att specificeras längre fram med lägenhetsnummer måste underhållas. Underhållet skall utföras av auktoriserad firma.

-        Samtliga kök behöver rustas upp.

-        En plan för att byta ut samtliga hissar. Utemiljöerna måste åtgärdas med tanke på säkerhet samt trivsel och aktiviteter för barn.

-        Minst hälften av lediga lägenheter ska rapporteras in till Stockholm stads bostadsförmedling.

-        Ägaren måste redovisa enligt vilka principer man fördelar lägenheter och parkeringsplatser.

-        Ägaren måste utföra underhållsarbete i tvättstugan.

-        Hyresgästerna ska ha rätt att vända sig till hissreparatörsföretaget när hissarna inte fungerar.

 

Vad gäller det sista kravet får de boende alltså inte vända sig direkt till de som faktiskt utför reparationerna, utan måste gå omvägen via förvaltaren. En förvaltare som för övrigt har telefontid i generösa en timme och besökstid två timmar i veckan (!). Mellan klockan 9 och 10 en dag i veckan ska man alltså ringa förvaltaren. Såvida ingen för tillfället sitter fast i hissen dröjer det ofta flera dagar innan problemen åtgärdas. Kraven har sammanställts och ska framföras till den nya ägaren.

 

På mötet beslutades också att starta upp arbetsgrupper för att arbeta med fortsatt dokumentation av missförhållanden, kontakt med media och för arrangerande av en stor gårdsfest i sommar. Hyresgäsföreningen kommer att avsätta arbetstid för sina jurister att arbeta med den här frågan. Igår överlämnades dokumentationerna till Hyresgästföreningen Stockholms ordförande Terje Gunnarsson på plats i Rinkeby. Samtidigt besökte man en hyresgäst som hotats med vräkning efter att ha klagat på missförhållandena.

 

Under maj månad kommer det att arrangeras ett nytt möte där hyresgästerna kommer ställa den nya ägaren till svars. Kampen för värdiga bostäder har bara börjat.

 

Erik Andersson