Kamp mot kontanter i Bussarna
Efter att fyra busschaffisar blivit
rånade de tre sista veckorna ser det äntligen ut att bli ett stopp för
kassahanteringen på bussarna i Stockholms län. Möjligheten att komma
över snabba kontanter har minskat, banker går snart inte alls att råna.
Säkerhetssystem har installerats på bensinstationer och pengarna
försvinner ner i lådor som inte kan påverkas av personalen. Detta har
fört med sig att fler rån riktats mot busschaufförer.
Politikerna har konkurrensutsatt verksamheten och slipper arbetsgivaransvaret. Entreprenörerna kan i sin tur inte påverka om vi ska ha kassor i bussarna, istället hotar SL med böter om man inte sköter uppgiften att ta betalt.
En röra som är svår att nysta upp fackligt då alla skyller på alla och ingen tycker sig vara ansvarig.
Vid varje rån har kontanthanteringen stoppats av skyddsombuden i hela länet. Detta har enligt SL kostat cirka en miljon kronor per dag. Det första stoppet varade 12 timmar, det andra i 18 timmar och det sista höll på från fredag till måndag. Sedan har arbetsmiljöverket hävt stoppen med motiveringen att faran är allvarlig men inte omedelbar. Det hade varit juridiskt rätt om skyddsombuden stoppat arbetet sekunderna innan rånen skett, eftersom faran då bevisligen var omedelbar.
Trots att
arbetsmiljöverket har hävt stoppen har inte förarna och deras
skyddsombud gett med sig. Varje rån har visat att de obefintliga
åtgärder som arbetsgivare och SL vidtagit inte räcker till. Från
Norrtälje till Södertälje har skyddsombuden stoppat kassahanteringen.
Hade ett ensamt ombud stoppat hanteringen efter rån mot just den depåns
förare så är det möjligt att det ombudet blivit hårt angripen av SL och
arbetsgivarna.
Efter det första rånet den 19 september hölls en manifestation med 150
bussförare som lämnade över 3000 namnunderskrifter mot hot och våld
till ansvariga politiker vid landstingshuset. Det är den bästa fackliga
grej som jag har varit med om. Där var inte bara förtroendevalda utan
där var också chaffisar som hade blivit rånade och medlemmar som annars
inte är ”fackligt aktiva”. Politikerna svettades bokstavligt talat på
trappen till landstingshuset.
Bussfacket i Stockholm har även tagit fram en enkät för att kunna kolla om passagerarna är beredda att acceptera ett förköpssystem, för att deras chaffisar skulle slippa bli rånade. SL och arbetsgivarna slog bakut då enkäten skulle delas ut på bussarna.
Den fackliga sektionen vill med enkäten ge möjlighet för fler medlemmar att delta i det fackliga arbetet. Att de chaffisar som vill kan agitera över passagerare till sin sida. SL menar att vi inte har tid med detta eftersom vi säger att vi inte har tid att köpa nya biljetthäften. Men jag tror att deras motstånd beror på att SL och arbetsgivarna helst ser att det fackliga arbetet sker i samverkansgrupper med ett fåtal fackliga företrädare som de kan bjuda på kaffe och bulle.
Den 18 oktober kommer Arbetsmiljöverket att ta beslut om att kontanthantering blir förbjuden från och med den 1 november.
Enighet, solidaritet och nya medlemmars engagemang håller på att kasta
ut kontanterna från bussarna i Stockholm. Det kan dock fortfarande gå
snett då det finns risk att beslutet överklagas och förhalas.