Håkan Hellström förstår mig

Håkan Hellström har släppt en ny skiva som heter "För sent för Edelweiss",  jag läste om det i DN:s kulturbilaga tidigt i våras. Som vanligt var det  högsta betyg, alla verkar gilla honom. Prinsessor som hänger på Stureplan  och Göteborgare som svarvar fartygsskrov är eniga, han är sååå bra.  Stadens son och allt.  

 Jag har aldrig riktigt gillat Hellström men så har jag inte lyssnat så
mycket på hans musik heller. Jag nedskaffade hans senaste platta och jag tycker att den är fantastisk. Den har blivit soundtracket till våren 2008 för mig. Vad man än gör så känns det lite rättare om man har senaste plattan i susande i lurarna, maskrosorna blir vackrare osv.
 
 En kompis till mig som inte gillat Hellström förut säger att han nu lärt
 sig att sjunga. Han spelade singeln: "För en lång lång tid" tio gånger på
 raken sist innan vi skulle ut på krogen. Den spelas oftare än de flesta på
 radio, jag är lite trött på den. Men det finns bara bra låtar på skivan,
 jag gillar faktiskt alla.
 
Texterna är mystiska och diktlika, många kan nog känna igen sig och tycka
 att låten handlar om något de själva varit med om. I intervjuer som jag
 har hört så undrar de alltid vad det ena eller det andra i texterna
 betyder. Han svarar att låten förstörs om han säger vad han har menat. Det
 är första gången jag har förstått vad som menas med konst på det sättet. Jag tror att det är svaret på varför så många olika gillar honom; alla har sin egen bild eller kompis som förstår just dem.    

Jag ska köpa skivan. Man får säkert med ett texthäfte så att man kan få en  tydligare bild om vad han egentligen sjunger om. Det är svårt att hänga med i dialekten och alla ord och gatunamn eftersom det går så fort ibland. Man blir hur som helst glad av att lyssna på senaste plattan.  

Jag gillar speciellt:

-Början på låten 'Zigenarliv dreamin’.

-Att visslandet inte är så extremt perfekt som det brukar vara.

-Att han kan rimma på: "Trötta Göta älv, rinn långsamt, tills min sång är  slut."

 

 

Håkan Siljehag