Egen regi-anbud avseende verksamheten inom Pilträdet
Från Socialisten nr 46, mars 2000
Fortsättning på artikeln om Pilträdet
Egen regi anbud avseende verksamheten inom Pilträdet
Omfattande boende i servicehuslägenhet, hemtjänstinsatser inom servicehuset, boende med heldygnsomsorg (gruppboende för dementa) samt dagvårdsverksamheten Gläntan, förlagd inom Serafens sjukhem.
Detta anbud innebär att verksamheten skall bedrivas i stadsdelsförvaltningens regi
Anbudet är utarbetat av personalen, pensionärerna och deras anhöriga samt Sv Kommunalarbetareförbundet sektion Kungsholmen.
Inledning
Enligt den borgerliga majoritetens i Kungsholmens stadsdelsnämnd skall verksamhetens inom Pilträdets servicehus, Pilgårdens gruppboende och Gläntans dagvård anbudsupphandlas.
Pilträdet har tidigare överskridit sin budget. Sedan något år tillbaka är budgeten i balans. Detta har skett till priset av att man skurit ner på personal, minsakt antalet heltider och lagt om schemat. Idag finns inga marginaler att ta av. Tvärt om behövs mer resurser om man ska kunna ge den vård, omsorg och service som pensionärerna behöver. Det behövs också mer resurser för att ge personalen en sund och säker arbetsmiljö som gör att de orkar arbeta till pensionsålder.
Vi anser inte att anbudsupphandlingen kan tillföra verksamheten någonting. Från majoritetens sida säger man sig vilja ha en större mångfald inom äldreomsorgen. Vi anser inte konkurrensutsättning uppnår det. Om man menade allvar skulle man istället ge stor frihet till personalen och de äldre att själva utforma verksamheten. Hur detta skulle kunna se ut vill vi visa med vårt anbud. Vårt förslag innebär att man bygger vidare på den goda grund som verksamheten på Pilträdet , trots besparingar, innebär .
Sedan är det upp till den politiska majoriteten att visa om det är mångfald, utveckling och högre kvalité man vill uppnå - och om man är beredd att betala vad det kostar - eller om det är ekonomiska nedskärningar man är ute efter.
Vad konkurrensutsättningen inneburit för äldreomsorgen är att priserna pressats ner långt under vad som krävs för att upprätthålla en god kvalité. Detta har personalen vetat länge. Nu finns det också dokumenterat i äldreomsorgsinspektörernas rapport.
Den borgerliga majoriteten i stadsdelsnämnden har beslutat att inget egenregi-anbud skall läggas när det gäller Pilträdet, Pilgården och Gläntan. Vi anser inte att detta ger rättvisa villkor för offentlig verksamhet. Därför har personalen, deras fackliga organisation samt pensionärerna och deras anhöriga tillsammans utarbetat ett egen regi-anbud:
Utgångspunkter för vårt egen regi-anbud
Verksamheten på Pilträdet skall drivas i stadsdelsförvaltningens regi.
Vi anser att det är bästa garantin för
*att samhället har full insyn i verksamheten
*att varje skattekrona går till vård och service för pensionärerna
Verksamheten skall utgå från de behov som finns.
Enheten måste få en budget som svarar mot de boendes behov. Det gäller personalbemanning och personalens möjlighet att få den utbildning som arbetet kräver.
Verksamheten skall i varje detalj utformas så att den bäst svara mot de boendes behov och personalens rätt till en sund och säker arbetsmiljö.
De boende, deras anhöriga och personalen är de som bäst känner behoven och som tillsammans bäst kan formulera dem.
Därför skall alla avgörande beslut om budget äskanden samt verksamhetens innehåll och utformning fattas av personalen och de boende/anhöriga. Ett råd kommer att inrättas för detta ändamål. Rådet kommer att bestå av valda representanter för de boende och/eller deras anhöriga samt valda representanter för personalen. Rådet kommer regelbundet att kalla till stormöten.
Självklart skall verksamheten bedrivas enligt de riktlinjer som följer av socialtjänstlagen, den lagstiftning som finns inom hälso- och sjukvårdsområdet, sekretesslagen samt socialstyrelsens råd och anvisningar.
Hörnstenar i verksamheten på Pilträdet, gruppboendet och dagvården är
* Pensionärerna får hjälp till självhjälp
* Hjälpen utgår från pensionärernas behov och önskemål.
* Vi arbetar konsekvent med förebyggande och rehabiliterande insatser
* Social samvaro är en naturlig del av verksamheten
* Anhöriga ska få det stöd och den avlastning de behöver
* Vi ger trygghet genom att varje pensionär får den hjälp han eller hon behöver och att hjälpen ges av en person
pensionären känner sig trygg med.
* Pensionären skall kunna bo kvar i sin bostad och invanda miljö till livets slut
Vid arbetet med detta anbud har följande centrala önskemål framkommit från de olika parterna .
Sammanfattningen är gjord utifrån enkätsvar och mötesdiskussioner.
Pensionärerna: De främsta önskemålet är en stabil personalgrupp. Man vill ha hjälp av ett välkänt vårdbiträde. Man vill att nyanställd personal vår introduktion och utbildning. Man värdesätter praktiska kunskaper och trevligt bemötande.
Anhöriga: De anhöriga utrycker främst oro för att deras äldre släktingar inte får den tillsyn och sällskap de behöver . Man vill också ha fasta rutiner när det gäller måltider, inklusive mellanmål. Man är väldigt angelägen om att arbetsterapin och Minipilen skall vara kvar.
Personalen: Har framförallt pekat på behovet av kontinuitet och mer resurser. Man poängterar också vikten av bättre utbildning för personalen.
Samtliga grupper hyser oro inför konkurrensutsättningen. Man befarar att entrepenörerna lägger så låga priser att verksamheten försämras. Man tros också att anbudsupphandlingen ökar personalomsättningen. Pensionärer och anhöriga är oroade över att de speciella verksamheterna som arbetsterapin och Minipilen ska försvinna.
Boende i servicehuslägenhet
Grundläggande om service och omvårdnad
Personalen är indelad i fyra team som tillsammans ansvarar för sina pensionärer. I vårt förslag har varje team en ansvarig sjuksköterska som deltar på morgonplaneringen. Det är viktigt att alla i teamet har god kännedom om alla pensionärer och att all personal är känd av pensionärerna. En kontaktperson utses för de pensionärer som så önskar. Kontinuitet är det som både personal och pensionärer framhåller som oerhört centralt. Därför är det viktigt att skapa förutsättningar för en stabil personalgrupp både när det gäller personalomsättning och frånvaro.
Det är också viktigt att undvika korttidsvikarier.
Det är också oerhört angeläget att kunna ge den utlovade service och omsorgen. Idag får ofta promenader, en pratstund, hjälp till självhjälp i hushållet, stryka på foten vid personalbrist eftersom personalen måste prioritera omvårdnadsinsatser. Detta är inte godtagbart. Promenader och social samvaro är det som genomgående prioriteras högst av både personal och pensionärer/anhöriga i vår enkät. Det är aktiviteter som de äldre ser fram emot och som är oerhört viktiga för välbefinnandet och för att människan skall hålla sig frisk och aktiv så länge som möjligt.
Av enkäten framgår också att en stor majoritet anser att personalbemanningen är för låg. Många anser också att de behovsbedömningar som gjorts inte fullt ut tagit hänsyn till pensionärernas faktiska behov. Denna uppfattning styrks om man jämför den behovsbedömda tiden med tillgängliga resurser. Om man lägger ihop hemvård dag, kväll och natt samt Minipilen med handling och städning på entreprenad så får man en resurs motsvarande högst 80.000 timmar. Det bedömda vårdbehovet är 95.000 timmar. Då måste man även tänka på att förutom tiden hemma hos pensionärerna måste personalen har kringtid för förflyttning mellan pensionärerna, teamträffar, utbildning mm.
Vi tror att en rimlig kringtid är ungefär 30% av den bedömda hjälptiden.
I syfte att skapa kontinuitet och för att i alla lägen kunna garantera de boende den goda äldreomsorg de är värda vill vi genomföra följande åtgärder:
- En genomgång av de behovsbedömningar som personal eller pensionärer/anhöriga inte tycker tar hänsyn till alla behov.
- Höjd personalbemanning
En majoritet både bland pensionärer och personal anser att personalbemanningen behöver höjas utifrån dagens bedömda hjälpbehov. När man fastställt personalbemanningen har inte tillräcklig hänsyn tagits till kringtider. Detta beror på att priset per hemhjälpstimme är för lågt . Flera har speciellt påpekat att bemanningen kvällar och nätter är för låg. I genomsnitt tror vi att personalbemanningen behöver öka med ca 25%
- Förhöjd grundbemanning för att täcka korttidsfrånvaro
Vi kommer dessutom att höja personalbemanningen med samma procent som den kända korttidsfrånvaron (1-14 dagar). Detta för att personalgruppen skall ha marginaler för korttidsfrånvaro. Eftersom inga siffror ännu finns för 1999 men vi vet att frånvaron ökat generellt så utgår vi från en uppskattning på 20%. Vi tror inte att detta kommer att öka kostnaderna mer än marginellt eftersom vi på så sätt kommer att minska både antalet timvikarier och kostnaderna för övertid.
Med korttidsfrånvaro menar vi sjukdom, vård av barn, enstaka semesterdagar och korta kurser.
- 30-timmarsvecka med heltidslön
Försök med 6 timmars arbetsdag visar att personalomsättning och sjukfrånvaro minskar drastiskt. Det visar också att personalen får mer tid och ork för egen fortbildning. Vi hänvisar speciellt till stadens utvärdering av 6-timmars projektet
- Inflytande
genom vårt förslag till arbetsorganisation kommer personalen att känna sig delaktiga och oumbärliga. Vi är övertygade om att detta kommer att minska personalomsättning och sjukfrånvaro.
Varje team kommer en gång i månande anordna någon aktivitet för sina pensionärer. Det kan vara middag, kaffekalas, utflykter, underhållning eller annat efter önskemål.
Varje grupp kommer att ha pensionärs/anhörigmöten minst en gång per halvår. Oftare om önskemål finns.
Hos de pensionärer där de anhöriga så önskar , eller det behövs av andra skäl, kommer kontaktbok att finnas, utöver checklistorna. Där antecknar personalen vid varje besök om pensionärens tillstånd, vad man gör, hur måltiderna fullföljs eller annat som den anhörige är intresserad av att ta del. Även den anhörige kan vid besök göra anteckningar och kommentarer som personalen läser.
Teamen erbjuder sig att tillsammans göra ett månadsbrev där pensionärer och anhöriga får rapporter om vad som hänt och vad som planeras för den kommande månaden.
När det gäller dagligvarudistribution kommer vi att utvärdera det nuvarande systemet och ställa krav på kvalitetsförbättringar. Om inte kvalitetsförbättringarna uppnås kommer vi att ompröva organisationen.
Åtaganden
Med den av oss föreslagna personalbemanningen kommer teamen att kunna ge följande garantier till sina pensionärer:
Alla som så önskar kommer att vara uppe och påklädda senast kl 10.00
Alla som så önskar skall få komma ut på promenad en gång i veckan
Alla som så önskar får hjälp att komma ut på en aktivitet , t.ex. varuhus, bibliotek eller kulturarrangemang, en gång i månaden.
Alla som så önskar får delta i en grupputflykt eller aktivitet en gång i månaden.
Alla som behöver får en "måltidsplan" där och mellanmål ingår, personalen ansvarar för följer upp att alla måltider intas som planerat.
Alla nyanställda får introduktion, första besöket hos en pensionär sker alltid tillsammans med känd personal.
Alla överenskomna insatser finns nedtecknade på en checklista hos pensionären. Personalen och pensionären går regelbundet igenom denna för att se att överenskommelsen hålls.
Inflyttning och kontaktperson
Om möjligt vill vi gärna träffa pensionären och dess anhöriga före inflyttningen. Gärna i samband med behovbedömningen. Välkomst samtal hålls annars senast fem dagar efter inflyttning. För pensionärer som redan bor på servicehuset hålls välkomstsamtal senast femdagar efter det hjälpbehov uppstått. Pensionären får då både skriftlig och muntlig information och verksamheten, rutiner och mål. Som nyinflyttad får man också veta vilka möjligheter man som boende/anhörig har att påverka verksamheten, både som enskild individ i vårdplaneringen, i pensionärs/anhöriggruppen och genom sin representation i rådet samt på stormöten.
Dokumentation
Vi kommer att följa stadsdelsförvaltningens kvalitetshandbok när det gäller dokumentation. Det innebär bland annat att checklistor finns hemma hos pensionärerna där personalen signerar utförda insatser.
Vårdplan upprättas i samarbete mellan hemsjukvård, hemtjänst och den boende och/eller anhöriga.
Teamen har även rapportpärm (dagrapport) där händelser under dagen noteras. Detta för att alla som deltar i vården kring en enskild pensionär skall få nödvändig information. Pärmen behöver struktureras upp och renodlas mer.
Receptionen
Receptionen är bemannad 7.45-17.00 varje dag. Två anställda är avdelade för att arbeta i receptionen. Utöver dessa bemannar personal från teamen receptionen i helgerna samt byter av vid lunch.
Receptionen har en mycket viktig funktion på Pilträdet. Att man visar besökare till rätta och svarar på frågor är bara en liten del av arbetet. Receptionen är lite av sambandcentral, man sköter larm, håller reda på vilka som är på sjukhus, inflyttningar mm. Man sköter mycket av beställningen av dagligvaror.
I vårt förslag vill vi avdela tre anställda till receptionen framförallt eftersom det skulle underlätta hanteringen av larmen.
Städning
Idag utförs städningen hemma hos pensionärerna av en städentrepenör till en beräknad årlig kostnad av 550.000 kr. Även städning av allmänna ytor sköts av entreprenör. Vi vill göra en ordentlig utvärdering av hur städningen fungerar.
Det är mycket viktigt för trivsel och hygien att städningen fungerar till belåtenhet.
Egna medel och nycklar
Egna medel och nycklar hanteras efter de rutiner som finns i kvalitetshandboken.
Ett minimum av personalomsättning minskar risken för oegentligheter ochh missbruk av information.
Personalbemanning
Idag finns 40 anställda. 29 personer arbetar heltid och 11 arbetar deltid. Sammanlagt är det 1139.25 personaltimmar per vecka. Knappt 31 heltidsanställningar. De fyra teamen består av 7-8 vårdbiträden/undersköterskor som är schemalagda. Vardagar dagtid arbetar 5-6 personer per team. Kvällar arbetar 2-3 personer per team vilket är för lite.
I vårt förslag arbetar 12 vårdbiträden/undersköterskor per team schemalagt . Schemat skulle innebära att 7-8 personer per team var i tjänst dagtid och 4 per team kvällstid. Bemanningen är då förhöjd för att täcka korttidsfrånvaro.
Tre personer skall arbeta schemalagt i receptionen 7.45-17.00 varje dag.
Schema heltider, deltider
Alla som vill ha heltid skall få det.
Vi kommer att införa en modell för schemaläggning där personalen får lämna önskemål om arbetstider. Det är mycket viktigt ur jämställdhetssynpunkt att personalen kan kombinera familjeliv och arbete.
Gruppboende, med heldygnsomsorg, för dementa
Pilgården
Gruppboende med heldygnsomsorg;
På Pilgården är det mycket viktigt med en stabil fast anställd personalgrupp. Dessa personer ska ha ett stort engagemang och intresse för att jobba med dementa. Erforderlig utbildning är absolut nödvändigt. I den dagliga vården är det viktigt att undvika stor personalomsättning, då de gamla inte mår bra av nya ansikten för ofta.
Kontinuitet med fasta rutiner under dygnet underlättar för de dementa att få en bra struktur på sin vardag. Målet är en kvalitativ meningsfull tillvaro för alla i gruppboendet. De som vill, kan och orkar delta i arbetsterapins olika verksamheter får självfallet göra det. Tillgång till sjukgymnast och arbetsterapeut finns även för dessa pensionärer, med samma utbud av aktivering, rehabilitering och social verksamhet. Arbetsterapins personal (främst ATB) kommer regelbundet till avdelningen ca. 2-3 ggr/vecka för särskild demensaktivering. Flexibilitet finns mellan enskild aktivering och gruppaktivering.
Önskemål finns om att starta ett projekt med "sinnesstimulering" på Pilgården. Detta vill vi göra tillsammans med handledning av arbetsterapins kunniga personal. Syftet med denna behandlingsmetod är att låta de dementa (men även döva och andra oroliga pensionärer) ta del av musik, ljus, färg, form, dofter och beröring o.s.v. i en lugn och harmonisk miljö, där stress och andra störningar inte förekommer.
De forskningsresultat som finns visar att de gamla äter bättre, sover bättre, blir mer kontaktbara utan att sjunka djupare in i sin demens, gladare och mer harmoniska.
Socialdepartementet har satt igång ett äldreomsorgsprojekt, där man har anslagit ca 90 miljoner kronor i en fond ( för hela landet) till förbättringar inom äldreomsorgen. Vi vill ansöka om medel ur denna fond.
Idag avgörs placeringen av dementa av biståndsbedömare. Här vill vi i personalen ha mer att säga till om, än vi har idag. Det är av stor vikt att pensionärsgruppen blir rätt sammansatt. Risken för att någon som är dement eller för "klar" och frisk skulle hamna fel, minimeras när personalens kunskaper tas tillvara. Därför vill vi ha en direktkontakt med biståndsbedömarna , alternativt att vi får insyn i ärendena tillsammans med husets ledning.
Kontaktmannaskap
Varje vårdbiträde har kontaktmannaskap för en pensionär. Detta innebär att man har ansvar för anhörigkontakter, kläder, bokning av olika behandlingar som fotvård, frisör, läkarbesök o.s.v. Vi ansvarar också för inhandling av saker och ting som den gamla behöver eller vill ha. Ekonomin sköts av anhöriga eller gode män. Personalen vill ej ha ansvar för stora summor pengar.
Städning
Städning sköts hos varje pensionär av sin kontaktperson. Nattpersonal städar övriga gemensamma utrymmen. Dom tar också hand om strykning av tvätt för alla boende. Övrig tvätt hjälper all dagpersonal till med gemensamt, liksom den personliga hygienen av de gamla. Detta system fungerar bra som det är.
Dokumentation
Vi hänvisar till förvaltningens kvalitetshandbok
I övrigt sköts dokumentation om varje pensionär genom dagrapporter. Personalen bokför även allt som inhandlats personligt för varje boende. Även detta system fungerar bra som det är idag.
Vi i personalen har nära och täta kontakter med anhöriga, några enstaka pensionärer har släkt långt borta. Därför kan vi tänka oss att införa ett slags "månadsbrev" som varje kontaktperson skriver till de anhöriga som vill ha det. Brevet skulle innehålla lite information om den gamla samt planerade händelser under kommande månad.
En fast ansvarig sjuksköterska och läkare finns för gruppboendet. Jourhavande vårdcentral kan kontaktas nattetid om problem uppstår.
Kost
Kosten är en mycket viktig fråga för de dementas välbefinnande. Vi vill ha en fast anställd och utbildad kostansvarig i köket, som lagar alla dagens mål och mellanmål på plats.
Rehabilitering
Köket och allrummet bildar den enhet där våra pensionärer tillbringar en stor del av dagen. Att känna doften av bak och matlagning stimulerar aptiten, och ger många trevliga samtalsämnen. De pensionärer som vill och kan delta i hushållsarbetet får det - på sina egna villkor. Att få göra något man känner igen och känslan av att få känna sig behövd, är också viktiga steg i rehabiliteringen.
Även utformningen av pensionärernas miljö på avdelningen är viktigt att ta fasta på. Färgsättning av väggar och golv, val av material, möbler, ljussättning, vilken slags konst vi har på väggarna o.s.v.; allt detta har betydelse för att kunna ge våra gamla en hemtrevlig, trygg och säker boendemiljö. Dessa kunskaper får vi hjälp med av våra arbetsterapeuter som kan de mesta om boendeanpassning.
Övrigt
Vi vill att 3-4 personer jobbar både på vardagar och helger, detta för att kunna åka på utflykter, gå promenader och ha mer tid för att umgås med de gamla. Idag har vi 3-4 personal på vardagar och 2 på helgerna, vilket är för lite. På natten jobbar 1 personal , det fungerar någorlunda bra. Behöver vi hjälp nattetid kan vi få hjälp från husets nattpersonal. Ökar husets grundbemanning klarar vi av att ta hand om våra gamla på ett bra sätt.
Det nya gruppboendet
För att de dementa ska må så bra som möjligt får inte gruppboendena vara större än 7-8 boende per enhet. Pilträdets servicehus har planer på att bygga ut demensboendet med ca. 14-16 platser. Behovet av nya platser är för närvarande väldigt stort, och vi tror att efterfrågan kommer att öka markant de närmaste åren.
Det nya gruppboendet som projekteras kommer att byggas upp efter samma riktlinjer som Pilgården.
Hälso- och sjukvård
Den ökning av antalet sjuksköterskor som vi föreslår innebär att det blir en större möjlighet att planera för att Pilträdets egna sjuksköterskor finns i tjänst även kväller och helger. Detta anser vi blir en kvalitets förbättring mot idag då jouren används kvällar, nätter och helger.
Gläntan: 1 SSK
Servicehuset: 4 SSK
Pilgården och nya gruppboendet: 1 SSK
Vård i livets slutskede
All personal kommer att genomgå utbildning "Vård i livet slutskede".
Svårt sjuka personer skall ges en individuellt anpassad vård, aktiv smärtlindring när så önskas och god omsorg intill livets slut. Under sjukdomstiden skall särskild personalplanering göras för att den sjuka ska få så mycket tillsyn och sällskap som han eller hon önskar. När döden är nära förestående skall människan inte lämnas ensam, vak skall sättas in. Den döende eller dennes närstående skall så långt det är möjligt kunna välja vem eller vilka som ska vaka.
De pensionärer som vill kommer att medan de är friska skriftligt ange sina önskemål om vård och omsorg den sista tiden i livet . Detta för att personalen skall veta detta om sjukdomstiden innebär att den sjuka människan inte längre kan ge utryck för sina önskningar.
De pensionärer som saknar nära anhöriga kan också ange hur man vill att olika detaljer kring begravningen skall genomföras och utformas.
Dagvårdsverksamheten
Gläntan
Dagvården Gläntan bedriver idag sin verksamhet i lokaler på Serafens sjukhem. Verksamheten pågår måndag till fredag och erbjuder 20-25 besökare per dag omsorg , vård och rehabilitering med syfte att underlätta kvarboende i hemmet. Dagvården ger även stöd och avlastning till anhöriga. Dagvården vänder sig till pensionärer med somatiska besvär. Utifrån den enskildes behovskall en avvägning ske mellan socialt liv och medicinskt stöd så att möjligheten till en meningsfull tillvaro inte går förlorad.
Dagvårdens arbetsmetoder för att uppnå kvalitetsmålen sker genom kontaktmannaskap och gemenskapsaktiviteter Kontaktperson och sjuksköterska ser till att ankomst samtal sker inom en vecka. I samtalet samlar man in uppgifter om tidigare liv, behov av insatser samt önskemål om insatsernas utformning. En individuell vårdplanering görs. Denna utvärderas sedan.
För att uppnå målet om kvarboende samarbetar dagvården med hemtjänst där pensionären bor. Dagvården arbetar också för att om möjligt öka den enskildes självständighet och på så sätt minska beroendet av insatser från hemtjänst. Gläntan har även utvecklat ett samarbete med biståndsbedömarna så att den enskilde skall få bästa hjälpen på rätt nivå.
Vi använder ett arbetssätt som uppmuntrar till aktivitet.
Arbetsterapi och sjukgymnastik, för att öka pensionärernas funktions- och aktivtetsförmåga samt livskvalité, tillhandahålls.
En undersköterska på enheten ge behandlingar i akupressur för de som behöver och önskar.
Med den personalbemanning som vi föreslår åtar sig även personalen att göra hembesök för att se pensionären i dennes naturliga miljö och utifrån detta bättre förstå hjälpbehovet. Detta skulle ge en bättre helhetsbild av pensionären och dennes livssituation.
Med en ökad personalbemanning som även innebär mer insatser av arbetsterapeut så får Gläntans personal möjlighet att systematiskt gå igenom och förbättra den fysiska arbetsmiljön. Detta är nödvändigt eftersom arbetet är tungt med många förflyttningsmoment.
Personalen på Gläntan har ett nära samarbete med färdtjänstens personal.
Kost
När det gäller maten föreslås inledningsvis inga förändringar. Maten kommer att tas från Restaurangen på Pilträdet (Partena). Vi hänvisar därför till den nuvarande matsedeln.
I likhet med övriga som tar maten från Partena kommer Gläntans personal och besökare att ha ett utvecklingsarbete för att höja kvalitén på maten . Lyckas inte detta kommer matfrågan att lösas på annat sätt.
Dokumentation
När det gäller dokumentation hänvisas till förvaltningens kvalitetshandbok. Vid behov görs vårdplan i samarbete med primärvården.
Hälso och sjukvård
Som framgår av personalbemanningen finns tillgång till sjuksköterska, sjukgymnast och arbetsterapeut. I förekommandefall kommer ett nära samarbete att ske med distriktsköterska inom primärvården.
Personalbemanning
Vårt förslag innebär en personalbemanning med
1 Sjuksköterska
3 Undersköterskor
2 arbetsterapibiträden
1 sjukgymnast
2 arbetsterapeut
Minipilen
Minipilen är en verksamhet som formellt sett, av besparingsskäl, är nedlagd men som pga den stora efterfrågan i huset fortfarande är i gång.
Många anhöriga har uttryckt stor oro över att verksamheten skall läggas ner om en entreprenör tar över.
Vi vill bygga upp Minipilen som en dagvårdsliknande verksamhet, ett komplement till hemtjänst insatserna i hemmet. Verksamheten skall, som idag, vara öppen 7 dagar i veckan och främst rikta sig till pensionärer med demens handikapp och som bor på Pilträdet. Många av dessa människor behöver på sikt plats i gruppboende men i avvaktan på att detta kan erbjudas är det oerhört viktigt att vi kan erbjuda en verksamhet som gör att det finns större möjlighet att förebygga försämringar samt innebär en avlastning och trygghet för de anhöriga.
Minipilen kommer i samarbete med Pilgården och det nya gruppboendet att arbeta med sinnesstimulering.
Vid behov kommer även separata grupper att kunna startas för pensionärer som av andra skäl, än demens, behöver ett mer omfattande och strukturerat dagsprogram.
Minipilen kommer att ha ett program med olika typer av fysiska och kulturella aktiviteter som speciellt avpassas för målgruppen.
Idag är 4 vårdbiträden avdelade från hemtjänst för att ansvara för Minipilens verksamhet. För att Minipilen skall kunna ha ett aktivtetsprogram som svarar mot pensionärernas behov så vill vi utöka bemanningen till 8 vårdbiträden/undersköterskor. Det innebär att man kan ha dubbelbemanning på helgerna vilket är nödvändigt ur arbetsmiljösynpunkt då det förekommit tillbud med hot och våld. Idag tar man emot sju pensionärer på helgerna. Med dubbelbemanning kan man ta emot 12 besökare på helgerna samtidigt som man kan dela besökarna i två grupper vilket också kan förebygga tillbud.
Med vårt förslag kommer fler pensionärer att kunna erbjudas dagliga aktiviteter.
Rehabilitering och förebyggande insatser
All verksamhet inom enheten byggs så långt det är möjligt upp enligt principen om hjälp till självhjälp. Genom professionell personal och ett rikt utbud av aktiviteter och stimulans förebygger vi att pensionärerna förlorar funktioner.
Arbetsterapin och sjukgymnastiken
Arbetsterapin och sjukgymnastiken är belägna inom samma lokaler på Pilträdet. Dessa två verksamheter kompletterar varandra och bildar själva "hjärtat" i huset. Personalen tränar och rehabiliterar pensionärerna i ett nära samarbete som fungerar mycket bra idag. All personal vid terapin och sjukgymnastiken arbetar för samma mål vid aktivering, rehabilitering och social verksamhet.
Att träna ADL (= Aktiviteter i Dagliga Livet) är hjälp till självhjälp. Detta ser vi som något självklart att var och en som behöver av våra gamla, ska kunna få vid behov. Målet är att ta vara på det friska hos varje individ.
Tillsammans med varje enskild pensionär sätter personalen upp mål och delmål, för att uppnå en meningsfull vardaglig livskvalitet. Alla pensionärer får också egna individuella träningsscheman.
De rehabiliterande insatserna förekommer både enskilt och i grupp, och varje pensionär har tillgång till sjukgymnast när det behövs. Sjukgymnaster, arbetsterapeuter och arbetsterapibiträden jobbar alla med förebyggande och upprätthållande funktioner och färdigheter.
Bostadsanpassningar och utprovning av hjälpmedel är ett mycket viktigt led i arbetet att få kvalitet i pensionärernas vardag. Detta leder i sin tur till mer självständiga individer som får ett minskat vårdbehov och samtidigt en större integritet. I förlängningen avlastar det vårdbiträden och anhöriga i huset. Arbetsterapeuter och sjukgymnaster jobbar också kontinuerligt med handledning av vårdpersonal och anhöriga. Utbildning i lyftteknik och arbetsteknik ges regelbundet för att minska arbetsskador och långtidssjukskrivningar bland personalen.
Vi vill också poängtera att arbetsterapins personal lägger ner stort engagemang för att ge pensionärerna möjlighet att delta i firandet av årets alla stora högtider. Vi firar påsk, midsommar, lucia, jul och nyår. När intresse finns har vi även surströmmingsskiva, kräftskiva, Mårten Gås eller andra typer av fester som våra gamla önskar.
Att arbeta med det man kallar "sinnesstimulering" är något vi från terapin vill göra. Ursprunget till denna behandlingsmetod kommer från Holland, och nya forskningsrön visar att det finns stora framsteg att vinna i vården om oroliga pensionärer, de som är döva och framförallt de som är dementa på olika sätt. Vi vill upprätta ett särskilt rum i huset (gärna i den delen där gruppboendet finns) för detta ändamål. Se vidare under rubriken om Pilgården.
Personalen har också önskemål om att få anlägga en "sinnenas trädgård" (utomhus) i anslutning till terapins lokaler. Den skulle bli en grönskande och blommade oas att hämta kraft i , men också ett uterum för social samvaro. Planeringen av själva trädgården och växtval vill vi göra med hänsyn till pensionärerna. Speciell hänsyn skall tas till de som är rullstolsburna och de som har andra handikapp, för att så många som möjligt ska få möjlighet att vistas där.
Uppföljning och utvärdering av allt arbete görs löpande för att få vården om våra gamla att fungera så bra som möjligt.
Vi föreslår en ytterligare arbetsterapeut. Denna person skulle främst arbeta tillsammans med servicehusets personal. Dels för att ge handledning för att personalen mer konsekvent skall kunna arbeta med rehabilitering och dels för konsekvent arbeta med ergonomiska förbättringar för personalen.
Personalbemanning
Vårt förslag innebär följande personalbemanning på arbetsterapin.
Arbetsterapibiträden 6
Arbetsterapeut 2
Sjukgymnast 1
Vi vill också förstärka med vårdpersonal som av medicinska skäl behöver lättare arbetsuppgifter.
Tand- och munhygien
All personal kommer att få utbildning i tand och munhygien.
Ledsagare och tolk
Alla som behöver ledsagning till kommer att ha möjlighet att få detta av personal som man känner och är van vid. Speciellt viktigt är detta vid t.ex. läkar och tandläkarbesök .
Alla har enligt våra åtaganden rätt till hjälp att komma ut på en ledsagad aktivitet per månad.
Om önskemål finns kan ledsagning anordnas även på annat sätt genom t.ex. Ledsagarservice.
Förutom den tolkservice som staden står för kommer verksamheten att sätta stort värde på personalens språkkunskaper.
Frivilligorganisationer
Frivilligorganisationernas aktiviteter ses som ett komplement till övrig verksamhet.
Olika frivillig organisationer är redan verksamma på Pilträdet. Bland annat Röda Korset och Svenska kyrkan. Svenska kyrkan har en teckenspråkig präst som har aktiviteter för de döva pensionärerna.
Med den föreslagna personalbemanningen kommer personalen att högre utsträckning kunna ge stöd och uppmuntran åt frivilligorgansationernas arbete. Personalen får också större möjlighet att söka kontakt med nya organisationer som kan berika verksamheten eller hjälpa grupper av pensionärer som vill genomföra aktiviteter. Man måste ta i beaktande att medelåldern ofta är hög bland medlemmarna i frivilligorganisationer som är verksamma inom äldreomsorgen .
Personal
Personalplaneringen är grundläggande för verksamheten. Behov av nyrekrytering kartläggs noga och genomförs med god framförhållning. Representanter från personal och brukare träffar de sökande och avger rekomendationer. "Rådet" fattar beslut. Personer som saknar grundutbildning anställs endast om den sökande har särskild lämplighet för vårdarbete.
All personal på enheten kommer att ha funktionella arbetskläder med namnbrickor och id-kort.
All personal skall på sikt ha vårdutbildning motsvarande 3-årigt gymnasium. Den personal som saknar utbildning skall genomgå sådan i arbetet. Det skall eftersträvas att både sociala, mentala och sjukvårdande kunskaper tillgodoses i personalens samlade kompetens.
Stor viktigt kommer att läggas på att rekrytera teckenspråkig (gärna hörselskadad/döv) personal då det finns ett antal boende som är döva. Ett större antal vårdbiträden/undersköterskor kommer att utbildas i teckenspråk.
Regelbunden fortbildning när det gäller olika handikapp och sjukdomstillstånd kommer att anordnas. All personal kommer att genomgå utbildning när det gäller vård i livets slutskede. All personal kommer också att få utbildning i hjärt- och lungräddning.
Alla personal skall få utbildning så att man känner sig säker när det gäller att uttrycka sig och förstå svenska både muntligt skriftligt. Detta är inte bara viktigt för personal med annan modersmål än svenska. Även personal med svenska som första språk behöver detta då det idag ställs nya krav när det gäller t.ex. dokumentation.
All nyanställd personal genomgår två veckors introduktion där teoretisk information, kunskaps test och handledning av erfaren personal varvas.
Förhöjd grundbemanning för att täcka korttidsfrånvaro kommer att i alla verksamheter som ingår i resultatenheten.
En plan för övergång till 30 timmars arbetsvecka med heltidslön kommer att utarbetas under 2001.
En särskild personalhandledare, med t.ex. psykologkompetens, kommer att anställas gemensamt för enheten.
Förutom handledningssamtal med enskilda eller grupper av personal som behöver detta för att ge en så bra vård och omsorg som möjligt, skall personalhandledaren ansvarar för genomförande av debriefing vid t.ex. dödsfall. Då vi strävar efter en varm och innerlig relation mellan personal och pensionärer där personalen ser varje pensionär som en individ är det ofrånkomligt att ett dödsfall följs av känslor av sorg och saknad hos personalen och kanske även hos andra pensionärer.
Ledning och administration
Det kommer att finnas en verksamhetsledare som utifrån verksamhetsplan och rådets riktlinjer har en samordnande och verkställande uppgift.
Det kommer också att finnas en administrativ assistent och en ekonomisekreterare som har samordnande, uppföljande och konsultativ funktion.
Verksamhetsledaren är verksamhetsansvarig utifrån hälso-och sjukvårdslagens bestämmelser.
Idag tvingas enhetschefen ägna mycket tid åt ekonomi och budgetuppföljning. I vårt förslag sköts den löpande budgetuppföljningen av en ekonomisekreterare. Denna kan genom sina specialkunskaper dessutom ge rådet och personalen en bättre redovisning.
Verksamhetsledaren kan då koncentrera sig på att utifrån uppdraget leda och entusiasmera personalen.
Kvalitetsarbete
Vi kommer att använda oss av grunderna i stadsdelens kvalitetshandbok för uppföljning och kvalitetssäkring.
Brukarstyre: Det främsta kvalitetsarbetet på enheten är att den kommer att vara styrd av brukare och personal. Detta kommer inte bara att höja den faktiska kvalitén utan också ge pensionärerna och deras anhöriga kontroll över den vård, omsorg och service som de är så beroende av. Det kommer också att vara en garanti för en kontinuerlig utveckling av verksamheten utifrån de aktuella behoven.
Flexibilitet: Den föreslagna personalbemanningen kommer att innebära att pensionärerna kan känna sig trygga med att verksamheten alltid kommer att svara upp mot deras dagsaktuella behov oavsett om behovet förändras tillfälligt eller permanent.
Åtaganden: Varje verksamhet kommer med de åtaganden som formulerats att höja sin kvalité. Dessa åtaganden skall betraktas som en kvalitetsgaranti.
Kontinuitet: Med vårt förslag blir Pilträdet en arbetsplats där personalen får bekräftelse på sin arbetsinsats, stannar, utvecklas och håller sig friska. Detta innebär att pensionärerna får kontinuitet i sin vård, omsorg och service. Detta vet vi kommer att göra att pensionärerna, och därmed även deras anhöriga, känner sig trygga.
Bemötande: Personalen är med och styr verksamheten. Deras kunskaper och idéer värdesätts samt deras problem kommer att tas på allvar. Personalen kommer att känna sig respekterade. Det kommer att innebära att all personal kommer att bemöta pensionärerna med största respekt och ödmjukhet. Något annat kommer inte att finnas utrymme för på Pilträdet.
Genom att all nyanställd personal går dubbelt med erfaren personal minst en vecka garanterar vi att den kultur av respekt för pensionärerna och deras hem förs vidare till varje anställd.
Klagomål: Kommer att hantera enligt förvaltningens rutiner. Alla klagomål kommer också att anmälas till "rådet" för uppföljning.
Sinnesstimulering: Ett särskild rum kommer att inredas enligt den metod för sinnes stimulering som utvecklats. Metoden är tänkt att användas för personer med demens handikapp men kan också bidra till förbättrad livskvalité hos döva personer eller personer med orostillstånd . Metoden går ut på att man med olika tekniker stimulerar ett sinne i taget. Rummet kommer att användas av hela enheten.
Bidrag för detta projekt kommer att sökas hos socialdepartementet som avsatt medel för ändamålet. Se även avsnitt om Pilgården och arbetsterapin.
Dödsfall: Förutom de rutiner som finns vid dödsfall, se förvaltningens kvalitetshandbok, så kommer enheten att utforma egna ritualer som syftar till att ge varje dödsfall en vacker och värdig inramning.
Sinnenas trädgård: Planeras i anslutning till terapin (se detta avsnitt)
Döva boende: Särskilda aktiviteter, enskilt eller i grupp, kommer att anordnas för de döva pensionärerna som bor på Pilträdet.
Uppföljning och utvärdering: Varje pensionärs vårdplan/handlingsplan kommer att utvärderas årligen i samtal mellan pensionären, anhöriga och kontaktperson samt sjuksköterska, arbetsterapeut eller annan personal efter behov.
I övrigt hänvisas till förvaltningens kvalitetshandbok.
Personalpolicy
Vi hänvisar till förvaltningens olika policyprogram med följande tillägg:
Personalpolicy: Alla anställda skall bli sedda och uppmärksammade för sin arbetsinsats. Alla anställda skall känna att äldreomsorgens kvalité beror på deras engagemang och vilja att göra ett bra arbete.
Varje nyanställning ses som en investering.
Jämställdhet: Flexibel arbetstidsförläggning samt 30-timmarsvecka innebär att de anställda får lättare att kombinera familjeliv och yrkesliv.
Satsning på utbildning i svenska samt noggrann introduktion gör att vi kan rekrytera personer med invandrarbakgrund och på så sätt tillgodogöra oss den resurs som dessa är.
Alla som vill ha heltid skall få det.
Arbetsmiljöpolicy: Alla anställda skall delta i anpassad fysisk träning på arbetstid för att förebygga arbetsskador. Ingen nyanställd får gå ut och arbeta utan att ha genomgått grundläggande introduktion omfattande lyft och förflyttningsteknik.
En checklista för arbetsmiljöbedömning kommer att utarbetas. När någon ny pensionär blir aktuell eller hjälpbehovet ändras hos någon kommer kontaktpersonen att tillsammans med arbetsterapeut att göra en ergonomisk bedömning hemma hos pensionären.
Alla anställda har rätt till handledningssamtal när arbetet känns psykiskt betungande eller då konflikter uppstår med någon pensionär.
Rehabiliteringspolicy: Arbetet skall organiseras så att anpassade arbetsuppgifter skall erbjudas den som så behöver.
Vid längre sjukfrånvaro än 14-dgar skall en arbetskamrat utses för att hålla kontakt med den sjukskrivne.
Särskild kamratstödjande verksamhet skall byggas upp för att förebygga t.ex. missbruksproblem.
Ekonomi
Priser 2000 enligt fastställd verksamhetsplan priser enligt vårt förslag 2001
Hemtjänsttimmar 214:- 270:-
Vårddygn Pilgården 1.130:- 1.500:-
Vårddagar Gläntan 520:- 650:-
Totalkostnad: 26.005.570 32.995.5000
Personal sammanställning
Helårsanställningar
Idag Vårt förslag
Hemsjukvård 2,74 4
Servichusboende 31 59
(dag/kväll:48, Minipilen:8 , receptionen :3)
Hemvård natt 4,77 7
Arbetsterapi
Sjukgymnastik 6,50 8
Gruppboende
Pilgården
Dag/kväll 6,82 12
Natt 1,32 2
Somatisk dagvård
Gläntan 5,50 9
Gläntan, Minipilen och arbetsterapin förstärks idag med medicinskt omplacerad
personal vilket är nödvändigt för att respektive verksamhet skall fungera.
Om de tjänstemän som granskar anbuden på allvar är intresserade av vårt förslag så presenterar vi det gärna även i form av de bilagor som efterfrågas.
En fullständig sammanställning av svaren på enkäten kommer också att presenteras.
Svar
Anställda 31
Pensionärer 33
Anhöriga 11