Boktips: Kina genom en poetisk polismans ögon
Alla pratar plötsligt om Kina. Den ekonomiska tillväxten, miljöproblemen, OS och bristen på demokrati avhandlas i tidningsartiklar, böcker och teaterföreställningar. Men hur är det att faktiskt leva i detta sjudande, motsägelsefulla jätteland?En aning kan man få när man läser Qui Xiaolongs romaner om kriminalkommissarie Chen och hans assistent Yu. De båda arbetar vid Shanghaipolisens mordavdelning med speciellt ansvar för politiskt känsliga fall, och tvingas dagligen kryssa fram mellan kommunistpartiets intressen, nyrika kapitalägare och maffiaorganisationer med kontakter både i partiet och privata företag. Det är varken lätt eller ofarligt.
I den första boken En röd hjältinnas död utreder Chen, som själv är en partimedlem på uppåtgående, mordet på en kvinnlig mönsterarbetare. Han märker snart att han rör sig på minerad mark. Frågan ställs vad som egentligen är Partiets bästa.
Författaren Qui Xiaolong växte upp och levde i Shanghai fram till 1988, då han fick ett stipendium för att studera engelsk litteratur i USA. Sen kom massakern på Himmelska fridens torg, 1989, och han fattade beslutet att inte återvända.
När Qui Xiaolong skapat karaktären Chen Cao har han gett honom många av sina egna drag och erfarenheter, med den skillnaden att Chen aldrig lämnar Kina. I stället för att bli professor i engelska eller författare på heltid, tilldelas Chen efter sina engelskstudier en tjänst inom polisen. Samtidigt fortsätter han skriva poesi och drygar ut lönen med att översätta engelska deckare.
I kriminalromanerna om Chen och hans vedermödor blandas humor och värme med bildning och historiska tillbakablickar på ett sätt som ger läsaren mer än bara spänning för stunden. Chen strör citat ur den kinesiska litteraturen omkring sig, han experimenterar med matlagning och han försöker värja sig från sin mors önskemål att han ska gifta sig. Yu oroar sig över sin familjs outhärdliga trångboddhet och svär över den maktgrupp i som utgörs av Höga Kadermedlemmars Barn. Genom polisarbetet får de båda inblickar i den snabba förändring som sker i kinesiskt vardagsliv och samhälle. Och det får vi läsare också, på ett väldigt underhållande sätt.