Attack mot facket får mothugg

Den 27 november, när de centrala förhandlingarna skulle äga rum, åkte en delegation från Brommagaraget upp till Gävle och lämnade över 960 stycken namnunderskrifter. De pratade med Kommunals centrala ombudsman och det avskedade skyddsombudet, som var mycket glad för stödet.

Han berättade att det kommit in 1 200 kronor samma morgon från Busslinkarnas insamling. Mest glad var nog hans fru som hälsade att det nu kunde bli fråga om julklapp till den lille. Man kan konstatera att stöd och pengar verkligen uppskattas. Swebus verkade inte intresserat av att hitta en kompromiss.

Skyddsombudet har aldrig gjort något fel i sitt jobb som chaufför och han lämnar gärna sitt uppdrag om det är det som krävs för att få fortsatt anställning. Men det verkar som om Swebus vill göra ett prejudikat och statuera ett exempel.

Kommunals ombudsman åkte hem till Stockholm och kollade med juristerna på LO-TCO:s rättsskydd om de trodde på att det gick att vinna denna tvist i Arbetsdomstolen. Skyddsombudet fick vänta på svar och fick först skriftligt besked om att de inte tänkte driva ärendet sen kom muntligt besked om att de skulle driva det ändå, och till sist även skriftligt på att så var fallet.

Nu verkar det som om att detta ärende kommer att avgöras i Arbetsdomstolen. Men vad är det han står åtalad för? Jo, han har förfalskat en kallelse för att kunna göra sitt skyddsombudsarbete på betald arbetstid. Det är helt absurt att ett skyddsombud hamnar i en situation där han ser detta som en utväg.

Skyddsombudet har tolkningsföreträde i frågan om han ska ha ledigt eller inte, arbetsgivaren har inte rätt att neka ett skyddsombud den tid hon/han anser att de behöver för att göra sitt uppdrag för de anställda på ett bra sätt. Arbetsgivaren har lagligt sett bara att godkänna skyddstiden och om de tycker att det är felaktigt av skyddsombudet så ska de kalla till en central förhandling enligt MBL § 37. Om parterna inte kommer överens där så kan det gå vidare till arbetsdomstolen vilket kan utmynna i böter för endera parten.

Jag har själv varit med om att Swebus inte har godkänt skyddstid som jag ansett vara så viktig att jag efter kontakt med Kommunals ombudsmannajour i Stockholm, beslöt mig för att utnyttja tolkningsföreträdet. Det ledde till att jag fick en skriftlig varning av min chef för egenmäktigt förfarande. Och slutade med att den varningen försvann och jag fick ett A4 papper med en textad rad där det stod att varningen var återtagen.

Men hur kan det vara så här absurt i detta land som sägs ha den starkaste fackföreningsrörelsen i världen? Det är nog inte många busschaffisar som håller med i den beskrivningen idag, många känner att vi blir överkörda, gång efter annan. Det är bara att gratulera juristerna på Swebus huvudkontor, de är totalt obesegrade.

En artikel nyligen i LO-tidningen handlar om Johnny Andersson på Autoliv Mekan, som fick en varning då han utförde sitt fackliga arbete. IF Metall stämde då företaget och krävde 800 000kr i skadestånd. Troligen kommer den arbetsgivaren att tänka till innan han försöker något sådant igen. Jag har varit fackligt engagerad i mer än fem år och jag har aldrig hört att Swebus betalt skadestånd till Kommunal.

Min åsikt är att Kommunalarbetareförbundets centrala maktmänniskor har en rätt kraftig tradition av att de har suttit i förhandlingar med sina kompisar med politiska uppdrag. Lönerna har höjts för undersköterskor och brandmän i den takt som politikerna anser att ekonomin och budgeten har utrymme till.

Nu möter de en stentuff juridisktslipad arbetsgivare som inte är politisk polare alls. Kommunals ombudsmän har ingen aning hur de ska göra, och vad stör det dem om några fackliga förtroendemän blir kickade. Kanske tycker de att det är väl lite drygt att så många ringer och klagar, och vill att de ska driva krav för än det ena och än det andra.

Men tiden går och Swebus jurister blir bara mer och mer verklighetsfrånvända. De enda rapporter de får är från lokala chefer som är nästan lika rädda även de.
– Går det bra på ditt driftområde, statistik visar 3 procent under budget?
– Jo det går toppen, vad snygg du är i håret idag har du klippt dig?
– Det ska vara över budget nästa gång, annars så har du gjort ditt, stick!

Det är avgörande att vi på alla bussgarage utvärderar det som hänt i Gävle och drar slutsatserna. Det är den internationella kampen om vinster och marknadsandelar som bestämmer utvecklingen inte paragrafer och handslag. Hur långt tillbaka arbetsvillkoren kan pressas tillbaka är en fråga om makt. Den enda makt som vanliga busschaufförer eller för den delen kassabiträden har är den kollektiva styrkan när man gemensamt tar strid.

Att uppropet till stöd för det avskedade huvudskyddsombudet fått sånt stort gensvar från medlemmar och fackklubbar, inte bara med namnunderskrifter utan också med pengar, visar att solidariteten verkligen lever. Men möjligheten i denna solidaritet måste kommat till sin rätt för att vi ska kunna försvara oss mot arbetsgivarnas attacker. Behovet av uppslutning och aktivt stöd för de man väljer till fackliga uppdrag behöver diskuteras på arbetsplatserna. För att medlemmarna ska kunna göra detta måste facket aktivt arbeta för att de ska vara informerade och involverade i diskussioner och beslutsfattande. Förhandlingarna kan inte skötas bakom stängda dörrar. Ärligt talat så är kejsaren ganska naken fast han har den nyaste lagboken med guldpärmen.

Håkan Siljehag
Huvudskyddsombud
på Brommagaraget

Skyddsombudet som väntar på en uppgörelse eller en domstolsprocess har lånat av nära och kära och är mycket efter med sin ekonomi. Han har inte fått lön från Swebus på snart 65 arbetsdagar (13 veckor), snart kommer han att få A-kassa som vanliga arbetslösa. Sätt in en slant på hans konto! (Om du använder internet bank), Bank: Swedbank. Kontonummer: 810349042687344