Älgkon skapade världen
De svenska hällristningarna kan uppdelas i huvudsakligen två grupper. Dels bronsåldersristningarna i södra Sverige. De har uppenbarligen uppstått i ett patriarkalt samhälle, även om det inte är helt entydigt. Avbildningar av vapen och ityfalliska motiv talar dock ett ganska klart språk. Allt talar för att patriarkatet i Sverige uppstod i och med den mellanneolitiska stridsyxekulturen och att kulturen under bronsåldern förblev patriarkal.
Den
andra huvudgruppen är de ristningar i norra Sverige som uppenbarligen
är äldre. De brukar ibland kallas jaktristningar, men denna term kan
diskuteras. De uppstod kanske så tidigt som 3000 f.kr. och bland dem
finns vare sig avbildningar av vapen eller ityfalliska män.
De
dominerande motiven är huvudsakligen två – älgar och båtar. Av allt att
döma är älgar de enda djur som avbildas. De har en helt unik ställning
bland dessa ristningar. Uppemot hälften av alla bilder anses föreställa
älgar. Tidigare har älgbilderna setts som jaktmagi – man avbildade
älgar för att lättare kunna fånga dem.
Denna tolkning är dock
problematisk. Ett exempel är ristningarna vid Nämforsen, som är de
kanske mest kända. De anses allmänt ha ristats under sommaren, då
älgarna inte alls var den dominerande födan i området. Och dessutom har
det inte funnits några tecken på att älg överhuvudtaget jagats vid
Nämforsen. Inga rester av älg har påträffats där.
I sin skrift
”Älgkon skapade världen” (Lofterud Produktion, 2002) har Curt Lofterud
lagt fram en alternativ förklaring. Den är intressant, och har en hel
del som talar för sig.
I denna skrift påpekar han ett uppenbart faktum, som ofta förbises –
nästan alla älgar avbildas utan horn. Även om älgtjurarna under några
månader på vintern också saknade horn låter det inte troligt att det är
dessa som avbildas. Av allt att döma föreställer nästan alla dessa
bilder inte älgar i största allmänhet – utan älgkor.
Varför skulle jaktmagiska ristningar så
ensidigt inrikta sig på ett av könen hos en jagad djurart? Till
yttermera visso var det dessutom så att båtar ofta avbildades med
älghuvuden. Det är svårt att se det som något som är förenligt med en
jaktmagisk tolkning. Dessutom förekommer bilder av älgstavar, men även
skifferknivar har finnits med älghuvuden.
Vad kan detta bero
på? Lofterud lägger fram en tolkning, som bland annat bygger på den
kända forskaren Esther Jacobsons arbete ”The deer goddess of ancient
Siberia”, men även på tidigare sovjetisk forskning,
Jacobson
har studerat Sibiriens arkeologi och folklore och funnit att ett
hjortliknande kvinnligt väsen verkar ha dyrkats över stora områden. I
sin tidigaste form verkar detta dock ha avbildats som en älgko: ”In her
most ancient incarnation, she took the form of a monumental and
unantlered elk”. (Jacobson 1990: 2).
Jacobson lägger fram belägg för detta, från sibiriskt neolitikum. Hon skriver:
”The
most characteristic image of the Baykal Neolithic period is that of the
female elk. Monumental in effect and often in size, usually represented
as in full stride to the right, the thousands of repetitions of her
figure attest her centrality in contemporary religious beliefs.”
(Jacobson 1990: 91). Hon lämnar en lång rad arkeologsikt dokumenterade
exempel på detta.
Nu är arkeologiska fynd ofta svårtolkade.
Det är svårt att entydigt ”bevisa” att avbildningar är kultiska och har
en religiös innebörd. Men i det här fallet har vi, från samma regioner,
sentida etnografiska belägg för en kult av en älgmoder.
De
tungusiska evenkerna visar sig ha en kosmologi, där älgkon är central.
De har föreställningar om två entiteter, som båda är såväl mödrar till
klanen som till hela universum. De ses ibland som en kvinna, men ofta
som just en älgko. Det anses att föreställningarna om dessa väsen som
älgkor är äldre, och att de ses som mänskliga kvinnor är ett senare
tillägg. (Jacobson 1990: 191)
Det här kan te sig spekulativt,
men det är faktiskt en av de minst spekulativa, och mest substantiella
tolkningarna av de nordliga hällristningarna. Man kan jämföra med
exempelvis den ansedda postprocessuella arkeologen Christopher Tilleys
halsbrytande spekulationer!
Så det faktum att kvinnofiguriner
är så sällsynta i tidig svensk förhistoria betyder inte att det saknas
tecken på någon form av gudinnekult. Jag har tidigare tagit upp
megalitgravarna; hällristningarna kan mycket väl vara ett annat
exempel.
Litteratur
Hällristningar och hällmålningar i Sverige (red. S. Jansson, EB. Lundberg, U. Bertilsson), 1989
Esther Jacobson, The Deer Goddess of ancient Siberia: A study of the ecology of belief, 1990
Curt Lofterud, Älgkon skapade världen, 2002