Skolans kunskapssyn är felaktig!
Den svenska skolan utgår från en problematisk föråldrad kunskapssyn. De försök
till modernisering partierna gav sig på under 90-talet resulterade bara i nya
haltande läroplaner och vackert formulerade styrdokument som knappt förändrar
verksamheten. Bristen på djupare analyser, pedagogisk forskning och kunskap om
klassrummets vardag är enorm. Just nu ger sig en aggressiv general Björklund på
den svenska skolan och klipper banden i rasande takt till allt vad forskning
och verklighet heter. Vi har en skolminister som dumförklarar drygt hundra
pedagogiska professorer och förklarat att svensk pedagogisk forskning inte
”håller måttet”. Varför har tidigare regeringar misslyckats och varför är
Björklunds politik en katastrof? Svaret är: Ingen har förstått det här med
kunskap.
Elever lär genom att vara nyfikna och ställa relevanta frågor. Att lära handlar
om att navigera genom det jättelika informationsflödet genom vassa kritiska
frågeställningar. Hur vi lär beror på hjärnans arbetssätt. Vårt minne bygger på
associationsnätverk. Vi kopplar nya minnen till tidigare minnen.
Minnesstrukturerna byggs upp av frågesystem med följdfrågor och svar som grenar
ut sig. På grund av hjärnans struktur och arbetssätt lär vi oss bäst genom
variation, inte repetition. När vi lär oss något ur många olika perspektiv, med
många olika sinnen, kopplar hjärnans synopser till många olika relevanta
närliggande hjärnstrukturer och sätter in det nya minnet i ett sammanhang.
Desto fler frågor som ligger bakom, desto fler kopplingar i hjärnan används för
att förankra den nya kunskapen och desto fler vägar finns det för att komma åt
ett visst minne. När vi repeterar är det endast en koppling som reflexmässigt
förstärks. Om man inte lyckas köra in på rätt associationskedja så minns man
inte. Värre är, att dessa minnen blir oanvändbara och sällan gör någon nytta i
vardagen då de saknar djupare förankring och sammanhang.
Inlärningsprocessen kan beskrivas som ett träd. Först några grundläggande
frågor, stammen. Nya frågor grenar ut sig, baserade på huvudgrenarna. Klättrar
man tillräckligt högt kan det dock ta stopp; vi har nått ett löv, ett fakta.
Men det lilla lövet har en stor stark frågestruktur som bär upp det. För att
faktakunskapen (lövet) ska vara till någon som helst nytta krävs hela den
underliggande frågestrukturen. Det är denna frågestruktur, själva grenarna, som
definieras som kunskap. Kunskap är en frågestruktur, information är detaljer
som kopplas på frågestrukturen och likt löv på träd utan större fara kan falla
till marken när det blir höst.
Ovanstående har nästan ingen inom eller utanför skolväsendet förstått. Skolan
täpper till barnens potentiella frågestrukturer med färdiga paketsvar. Istället
för att låta trädet växa och grena ut sig klipper skolan i många fall av
grenarna och skruvar fast permanenta stoppklossar där tusentals nya frågor
skulle kunnat frodas. Barn får repetera fragmentarisk information som saknar
underliggande frågestrukturer, mening, sammanhang och förankring i deras egen
nyfikenhet. Denna inrepeterade information placeras i hjärnan som vilsna
pusselbitar i en jättelik pusselram utan någon koppling till övriga pusselbitar
eller ramen. När en stark underliggande frågestruktur aldrig byggs upp hämmas
självständigt kritiskt tänkande, kreativitet och förmågan att använda kunskap
till något konstruktivt
Vi kan inte vänta på att regeringen reformerar skolsystemet. För att förbättra
skolorna i landets kommuner måste vi på ett lokalt plan utveckla strategier för
att hantera hela det svenska skolsystemets brister. Det är dags att analysera
de verkliga problemen och göra något åt dem själva. Hjälp till och var med i en
djupare diskussion om hur vi ska förbättra skolan!
Ordförande SSU-Sigtuna