Vart tog motståndet vägen?
Plötsligt blåste det upp en storm i media mot Vänsterpartiet. Varför, och varför just nu? Det är inte precis någon nyhet att Ohly kallar sig kommunist, och inte heller att Vänsterpartiet haft kopplingar till de numera avlidna stalinistiska diktaturerna. Ändå får denna gamla skåpmat ett stort genomslag.
På Dagens Nyheters ledarsida (den 13 oktober 2004) framgår det klart att debatten inte bara handlar om Ohly och hans ordval. Borgerliga media vill ta tillfället i akt att slå mot allt som rör sig på den politiska vänsterkanten. Det är inte bara begreppet "kommunism", DN vill brännmärka, utan också "kollektivt ägande av produktionsmedlen"och "ett klasslöst samhälle". De menar att socialdemokrater är ute på hal is när de talar om "demokratisk socialism" eftersom "socialismen i alla dess variationer var en såpbubbla, (...) demokratiskt ogenomförbar."
Att borgerliga debattörer nu höjer rösten beror antagligen på att de ser sin första chans på flera år att flytta fram sina positioner. Tidigare har samhällsdebatten stadigt förflyttats till vänster under trycket av en rörelse underifrån. Ungdomar som gick i demonstration efter demonstration var det mest synliga uttrycket för det. Rörelsen kulminerade under förra året. Jättedemonstrationen den 15 februari. Kommunalstrejken. Folkomröstningen mot EMU. Men det hela slutade som bekant i nederlag. USA invaderade Irak. Kommunalavtalet var en skandal. Och även om Sverige inte har lurats med i EMU än, så urholkas folkets vilja genom manövrerna kring EU-konstitutionen. I den frågan ska folket minsann inte få säga sitt.
Orsakerna till bakslagen är inte svåra att hitta. Arbetarrörelsens
ledning var inte beredd att ställa sig i spetsen för allt det engagemang som
komupp till ytan. Snarare ställde den sig i vägen för rörelsen. Inte heller fanns
det något fackligt-politiskt vänsteralternativ som kunde ta vid. Om
inte det spontana missnöjet uttrycks demokratiskt och organiserat genom
arbetarrörelsen tappar det styrka och rinner
så småningom ut i sanden.
Nederlag innebär att rörelsen tar ett steg tillbaka. Passiviteten har ökat
och därmed vilsenheten i rörelsen.
Går det inte att få det bättre än så här?
frågar sig många. Den ekonomiska utvecklingen har spätt på
denna känsla. Vi verkar ha tagit oss ur
lågkonjunkturen; exporten ökar; nya
pengar lovas till kommun och landsting; inga stora statliga nedskärningspaket i
sikte. Men ändå _ arbetslösheten
fortsätter att krypa uppåt, man fortsätter att
skära både här och där i den offentliga
sektorn, allt fler rapporter visar att klassklyftorna ökar och folk mår fysiskt
och psykiskt sämre. Det underliggande missnöjet är stort, frustration finns
i mängder, men det finns inget att fokusera ilskan på.
Att det borgerliga resonemanget i kommunismen-debatten inte håller,
det inser var och en som tillämpar samma logik på "kristendomen" . I det
fallet skulle det kunna låta så här:
"Jesuiterna upptog människor i sin orden
enbart om de kunde bevisa att de inte hade en enda judisk släkting fem
generationer bakåt. Först 1946 avskaffades detta krav, som antagits i
Kristi namn. Hitler beundrade den katolska kyrkan för att den skapade
"stabilitet" och varken påven eller
överhuvuden för den protestantiska kyrkan
hade svårigheter att anpassa sig till
nazism. Vi kan gå framåt i historien eller
bakåt. Överallt dyker samma fenomen upp
_ både små och de mest
fruktansvärda brott begås med hänvisning till
den kristna Guden och hans son. Hur kan då Göran Persson kalla sig för
kristen och till och med hävda att han hade velat bli
präst? Framstår inte det faktum att han kallar sig
demokrat och har tagit initiativ till en upplysningskampanj
om Förintelsen som en djävulsk plan för
att dölja hans verkliga intentioner?"
Vi kan inte avkräva vare sig Ohly eller
Persson ett ansvar för vad de som kallat sig
kommunister, kristna eller socialdemokrater har gjort under
historiens lopp. Däremot är det fullt berättigat att begära att
de påbörjar en diskussion i sina partier om
de brott och misstag som begåtts. Sanningen är att varken
socialdemokratins eller Vänsterpartiets ledning har
gjort upp med sina internationella bundsförvanters historia. När har
(s)-ledningen tagit avstånd från tidigare
socialdemokratiska ledare som störtade Europa och många andra länder in
i första världskriget? Eller från de
tyska socialdemokrater (majoriteten av Reichstagsgruppen) som erbjöd sig
att stödja Hitlers utrikespolitik och omorganiseringen av fackföreningarna
efter Hitlers maktövertagande? Eller
från de franska socialdemokrater (även
här majoriteten av parlamentsgruppen) som röstade för den nazistiska
marionettregimen i Vichy?
Saknas en klar analys finns risken att misstag upprepas eller att andra
allvarliga brott begås. En sådan
diskussion lyser med sin frånvaro i båda
partierna.
för bara ett år sedan hade dagens kampanj mot Ohly varit omöjlig.
Då hade den bara fungerat som en piska som drivit på rörelsen. I dagens
situation biter den.
Den borgerliga offensiven syns också på andra sätt. Nästan alla som
inte bara är Perssons ja-sägare har rensats ur regeringen förutom
Pagrotsky som har förflyttats till en mer
ofarlig position. Ordfront Magasin har mer eller mindre tömts på sina tidigare så
läsvärda kritiska reportage och försöker
i stället visa en mer 'litterär'
framtoning. Mer eller mindre anti-marxistiska artiklar publiceras, som till exempel
en gammal text av Albert Camus från 40-talet.
Naturligtvis kommer rörelsen att återhämta sig. Det vi sett är
baratillfälliga bakslag. Den borgerliga propagandan kommer åter att pressas
tillbaka och socialistiska idéer kommer att stiga fram. Grogrunden, missnöjet
med systemet, finns där. Efter en tids eftertänksamhet kommer rörelsen
igång igen. Det finns ingen anledning att lägga sig platt sig i den nuvarande
situationen och anpassa sig till den borgerliga propagandan.
Inget avståndstagande från socialismen! Till socialismens försvar,
mot både borgerlig propaganda och stalinistiska förfalskare!
JC
Från Socialisten nr 71, december 2004